Zajęcia z dnia 11 maja 2020

„Wycieczka na łąkę”

Cele ogólne:
• wielozmysłowe poznawanie łąki wiosną,
• rozpoznawanie kwiatów, ziół i zwierząt – mieszkańców łąki,
• poznawanie ogólnej budowy kwiatu na przykładzie mniszka pospolitego.

Słuchanie piosenki pt. „Wiosna, wiosenka”

(źródło: https://www.youtube.com/watch?v=YzMADXJp_Tk)

Rozmowa na temat piosenki. Rodzic pyta dziecko:
− O czym jest ta piosenka?

Oglądanie tablicy demonstracyjnej

Rodzic pokazuje dziecku obrazki (załącznik nr 1).
Rodzic pyta dziecko:
– Jakie zwierzęta widzisz na obrazku?
– Jakie rośliny rosną na łące?

„Na łące w maju” – wycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi

Rodzic przygotowuje dziecko do wycieczki. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa w czasie pandemii.
Pomoce dydaktyczne: lupy lub szkła powiększające, aparat fotograficzny, zdjęcia: babki lancetowatej, dziurawca zwyczajnego, rumianku i mniszka pospolitego (załącznik nr 2).
Rodzic zapoznaje dziecko z celem wycieczki. Pokazuje ilustracje zawierający zdjęcia i informacje o roślinach i zwierzętach, które można spotkać na łące. Informuje, że dziecko będzie mogło z niego korzystać, aby sprawdzić nazwy zaobserwowanych kwiatów i zwierząt oraz posłuchać ciekawostek o nich. Przypomina zasady zachowania obowiązujące w czasie wycieczki i pandemii.

Obserwowanie kwiatów na łące

Rozpoznawanie i nazywanie znanych dziecku gatunków. Obserwacja przez lupy i szkła powiększające rosnące na niej kwiaty. Nazywanie znanych gatunków roślin (np.: stokrotka, koniczyna, groszek wiosenny, pierwiosnek lekarski, niezapominajka). Dziecko może powąchać je. Opisuje swoje wrażenia. Jeśli nie potrafi rozpoznać kwiatów, wspólnie z Rodzicem szukają odpowiedniego zdjęcia w albumie. Rodzic podaje nazwę rośliny. Wykonuje zdjęcia. Dziecko zbiera rośliny, aby zrobić z nich w domu zielnik.

Poszukiwanie ziół na łące

Rodzic pokazuje zdjęcie babki lancetowatej, dziurawca zwyczajnego, rumianku i mniszka pospolitego. Dziecko szuka na łące ziół. Zbiera okazy do zielnika. Słucha ciekawostek na ich temat.

Babka lancetowata ma bardzo cenne liście. Można je zasuszyć lub stosować świeże, zaraz po zerwaniu. Liście ucina się przy ogonku, tuż nad ziemią. Można je przykładać na oparzenia, stłuczenia czy trudno gojące się rany. Najlepszym czasem na zbiory babki lancetowatej jest okres jej kwitnienia, czyli od maja do sierpnia. Dziurawiec pospolity nazywany jest również zielem świętego Jana. Ma bardzo szerokie zastosowanie. Poprawia samopoczucie i działa przeciwbólowo. Ścina się górne części rośliny, wiąże w pęczki i suszy w ciepłym, przewiewnym, ale ciemnym miejscu. Zbiera się go od po- łowy czerwca. Rumianek jest bardzo popularnym ziołem, często stosowanym w leczeniu dzieci, np. wtedy, gdy boli gardło, bolą dziąsła lub gdy została podrażniona skóra. Koszyczki rumianku zbiera się od maja do sierpnia. Suszy się je rozłożone w cieniu. Mniszek pospolity pomaga np. gdy boli nas brzuch lub gdy nie mamy apetytu. Młode liście zbiera się na wiosnę. Można z nich zrobić sałatkę lub dodawać do innych sałatek.

Poznawanie budowy kwiatu

Wskazywanie odpowiednich części. Lupy lub szkła powiększające. Dziecko obserwuje przez lupę i szkło powiększające np. kwiat mniszka pospolitego. Wymienia i wskazuje poszczególne części rośliny. Sprawdza, czy inne kwiaty mają taką samą budowę.

Obserwowanie życia zwierząt na łące

Lupy lub szkła powiększające.
Dziecko obserwuje za pomocą lupy lub szkła powiększającego zwierzęta, które żyją na łące (np.: żuka, mrówkę, biedronkę, motyla, pająka). Opisuje ich wygląd i zauważone cechy, np.: sposób poruszania się, liczbę kropek na pancerzyku biedronki, kolory motyli. Zastanawia się, które kwiaty są ulubieńcami owadów lub po co ptaki przylatują na łąkę. Słucha ciekawostek o wybranym zwierzęciu.
Segregowanie przyniesionych okazów przyrodniczych. Przygotowanie roślin do suszenia.

Ćwiczenia grafomotoryczne

Karty pracy (załączniki nr 3 i załącznik nr 4)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *