Zajęcia z dnia 14 kwietnia 2021

Mierzymy wysokość

 

Wieżowce – budownictwo z różnego rodzaju klocków

 

Cel: kształcenie wyobraźni przestrzennej, pomysłowości, zwrócenie uwagi na łączenie kloców w taki sposób, aby budowla była stabilna; porównywanie wysokości.

Rodzic daje dziecku klocki. Jego zadaniem jest zbudowanie wieżowców różnej wysokości. Rodzic pyta dziecko:

– Która wieża jest najwyższa?

– Która wieża jest najniższa?

 

Wędrówka obłoków – zabawa matematyczna

 

Cele: porównywanie położenia przedmiotów w przestrzeni, posługiwanie się określeniami: wysoko- nisko, wyżej- niżej, stosowanie liczebników porządkowych, wyzwalanie wszechstronnej aktywności dziecka.

Pomoce: sylwety chmurek – biała i niebieska, książka „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, str. 66, przedmioty dostępne w domu do porównywania wysokości.

Przebieg: Słuchanie opowiadania ilustrowanego sylwetami pt. „Wędrówka obłoków” czytanego przez Rodzica.

 

Był sobie niebieski obłoczek. Sunął wolno po niebie i rozglądał się dookoła. – Ach jak tu pięknie. Jakie wspaniałe widoki. Mogę sobie patrzeć i patrzeć na ziemię. Widzę wszystko doskonale. Nagle usłyszał czyjś głos: – Witaj, niebieski obłoczku. Obłoczek rozglądał się wokół, ale nikogo nie widział. – Nie widzę cię. Kim jesteś i skąd mnie wołasz? – Jestem białym obłoczkiem i znajduję się niżej niż ty. – Niżej niż ja? A co to znaczy? – To znaczy, że jestem pod tobą. Niebieski obłoczek spojrzał w dół. – Ach, witaj biały obłoczku! Teraz już cię widzę. A dlaczego jesteś tak nisko? – Bo ja nie lubię być wysoko. Wolę być trochę niżej. – Ależ biały obłoczku, stąd są lepsze widoki. Widać wszystko i wszystkich. Widzę nawet dzieci w przedszkolu. – No coś ty, widzisz nawet dzieci? – Jasne, wejdź wyżej, to zobaczysz, co teraz dzieci robią. Biały obłoczek przesunął się wyżej. Teraz był już obok niebieskiego. – Ach, jak tu wysoko. Ale rzeczywiście wszystko widać.

 

Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania:

– Kto spacerował po niebie?

– Z kim rozmawiał niebieski obłoczek?

– Który obłoczek był wyżej?

– Który obłoczek był niżej?

– Co to znaczy być niżej od czegoś?

– Dlaczego biały obłoczek wolał być niżej?

– Jak niebieski obłoczek zachęcił biały do wejścia wyżej?

– Co widziały obłoczki będąc razem wysoko?

 

Inscenizacja opowiadania przez dziecko – określanie położenia obłoków względem siebie.

Dziecko ma wycięte z kartonu dwa obłoki: biały i niebieski. Rodzic czyta opowiadanie, a dziecko manipuluje obłokami. Następnie określa wysokość posługując się określeniami wysoko- nisko, wyżej- niżej.

 

Porównujemy wysokość domów – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, str. 66

 

Cel: utrwalenie cyfr od 1 do 9, kształcenie umiejętności określania wysokości, posługiwanie się pojęciami: wysoki, wyższy, najwyższy; niski, niższy, najniższy.

Dziecko pisze cyfry po śladzie. Określa wysokość kolorowych domów, liczy kratki przy każdym z nich i w puste pola wpisuje odpowiednie cyfry. Następnie koloruje dom, który jest podobny do tego w którym mieszka. Określa jego wysokość. Zamalowuje odpowiednią ilość kratek przy każdym domu, liczy je i wpisuje odpowiednie cyfry w puste pola. Na zakończenie może porównywać domy i określać który dom jest wysoki, a który niski.

 

Sześć lat już mam, buty sznuruję sam – działania praktyczne

 

Cel: doskonalenie umiejętności przewlekania tasiemki przez otwory /sznurowania/ oraz wiązania na kokardkę; zwrócenie uwagi na to, iż nie zawiązane sznurowadła w butach mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.

Dziecko za pomocą sznurowadła sznuruje kartonowy but wycięty z kartonu oraz doskonali wiązanie na kokardkę. Można również dać dziecku trampki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *