Mierzymy wysokość
Wieżowce – budownictwo z różnego rodzaju klocków
Cel: kształcenie wyobraźni przestrzennej, pomysłowości, zwrócenie uwagi na łączenie kloców w taki sposób, aby budowla była stabilna; porównywanie wysokości.
Rodzic daje dziecku klocki. Jego zadaniem jest zbudowanie wieżowców różnej wysokości. Rodzic pyta dziecko:
– Która wieża jest najwyższa?
– Która wieża jest najniższa?
Wędrówka obłoków – zabawa matematyczna
Cele: porównywanie położenia przedmiotów w przestrzeni, posługiwanie się określeniami: wysoko- nisko, wyżej- niżej, stosowanie liczebników porządkowych, wyzwalanie wszechstronnej aktywności dziecka.
Pomoce: sylwety chmurek – biała i niebieska, książka „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, str. 66, przedmioty dostępne w domu do porównywania wysokości.
Przebieg: Słuchanie opowiadania ilustrowanego sylwetami pt. „Wędrówka obłoków” czytanego przez Rodzica.
Był sobie niebieski obłoczek. Sunął wolno po niebie i rozglądał się dookoła. – Ach jak tu pięknie. Jakie wspaniałe widoki. Mogę sobie patrzeć i patrzeć na ziemię. Widzę wszystko doskonale. Nagle usłyszał czyjś głos: – Witaj, niebieski obłoczku. Obłoczek rozglądał się wokół, ale nikogo nie widział. – Nie widzę cię. Kim jesteś i skąd mnie wołasz? – Jestem białym obłoczkiem i znajduję się niżej niż ty. – Niżej niż ja? A co to znaczy? – To znaczy, że jestem pod tobą. Niebieski obłoczek spojrzał w dół. – Ach, witaj biały obłoczku! Teraz już cię widzę. A dlaczego jesteś tak nisko? – Bo ja nie lubię być wysoko. Wolę być trochę niżej. – Ależ biały obłoczku, stąd są lepsze widoki. Widać wszystko i wszystkich. Widzę nawet dzieci w przedszkolu. – No coś ty, widzisz nawet dzieci? – Jasne, wejdź wyżej, to zobaczysz, co teraz dzieci robią. Biały obłoczek przesunął się wyżej. Teraz był już obok niebieskiego. – Ach, jak tu wysoko. Ale rzeczywiście wszystko widać.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania:
– Kto spacerował po niebie?
– Z kim rozmawiał niebieski obłoczek?
– Który obłoczek był wyżej?
– Który obłoczek był niżej?
– Co to znaczy być niżej od czegoś?
– Dlaczego biały obłoczek wolał być niżej?
– Jak niebieski obłoczek zachęcił biały do wejścia wyżej?
– Co widziały obłoczki będąc razem wysoko?
Inscenizacja opowiadania przez dziecko – określanie położenia obłoków względem siebie.
Dziecko ma wycięte z kartonu dwa obłoki: biały i niebieski. Rodzic czyta opowiadanie, a dziecko manipuluje obłokami. Następnie określa wysokość posługując się określeniami wysoko- nisko, wyżej- niżej.
Porównujemy wysokość domów – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, str. 66
Cel: utrwalenie cyfr od 1 do 9, kształcenie umiejętności określania wysokości, posługiwanie się pojęciami: wysoki, wyższy, najwyższy; niski, niższy, najniższy.
Dziecko pisze cyfry po śladzie. Określa wysokość kolorowych domów, liczy kratki przy każdym z nich i w puste pola wpisuje odpowiednie cyfry. Następnie koloruje dom, który jest podobny do tego w którym mieszka. Określa jego wysokość. Zamalowuje odpowiednią ilość kratek przy każdym domu, liczy je i wpisuje odpowiednie cyfry w puste pola. Na zakończenie może porównywać domy i określać który dom jest wysoki, a który niski.
Sześć lat już mam, buty sznuruję sam – działania praktyczne
Cel: doskonalenie umiejętności przewlekania tasiemki przez otwory /sznurowania/ oraz wiązania na kokardkę; zwrócenie uwagi na to, iż nie zawiązane sznurowadła w butach mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
Dziecko za pomocą sznurowadła sznuruje kartonowy but wycięty z kartonu oraz doskonali wiązanie na kokardkę. Można również dać dziecku trampki.