Kwiaty majowej łąki
Zabawa z pokazywaniem: Wianek dla mamy
przewodnik metodyczny „Olek i Ada” Wydawnictwo Mac Edukacja strona 83
Dzieci pokazują ruchem słowa opowiadania, które czyta Rodzic:
Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty, (unoszą dłonie od podłogi w górę)
pachnące maki, konwalie, fiołki i rumianki. (unoszą dłonie do nosa, robią wdech nosem)
Dzieci przyszły na łąkę (maszerują po sali)
i nazrywały kwiatów, (wykonują ruch zrywania kwiatów)
z których uplotły wianek dla mamy. (robią młynek przedramionami przed sobą)
Zaniosły mamie niespodziankę, maszerują w miejscu, (łączą dłonie na wysokości piersi)
a mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła (splatają ręce na wysokości ramion lub przytulają mamę 🙂 )
Prezentacja prawidłowej artykulacja głoski z
przewodnik metodyczny „Olek i Ada” Wydawnictwo Mac Edukacja strona 84
Lusterko
Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski ,,z”: usta szeroko otwarte, język leży płasko na dole, czubek języka dotyka dolnych zębów. Zęby zbliżamy do siebie, wargi rozciągamy szeroko jak do uśmiechu. Wydychając powietrze, dziecko naśladują odgłos lecącej osy zzz…. Rodzic zwraca uwagę, aby przy głosce ,,z” nie wybrzmiewała dodatkowo głoska ,,y”. Dzieci powtarzają za Rodzicem głoskę ,,z”, kontrolując w lusterku pracę języka. Następnie powtarza sylaby: za, zo, ze, zu, zy.
Jeśli Rodzic zauważy, że dziecko wsuwa język między zęby w czasie artykulacji głoski z, powinien skierować je do logopedy.
Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej pt. „Tęczowa łąka”
Lśni jak tęcza – łąka w maju.
Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach
siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka,
a za nią jej dzieci.
A nad nimi, w stronę stawu
wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory –
czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki,
dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył
i gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku
osa się kołysze.
Bąk coś bąknął niewyraźnie,
mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar
dla swej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze
wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące,
i wszystkim zachwyca!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu
− Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
− Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?
− Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?