„W chlewiku”
Zabawa z zastosowaniem rymowanki „Leciała osa”
źródło: Mac Edukacja, seria Olek i Ada A A+, przewodnik metodyczny cz. 4, strona 20
Do zabawy warto zaprosić pozostałych domowników. Dziecko i pozostałe osoby powtarzają rymowankę za Rodzicem.
Leciała osa do psiego nosa, pies śpi.
Leciała mucha do psiego ucha, pies śpi.
Leciała sroka do psiego oka, pies śpi.
Przyleciał kruk, dziobem w bok stuk, pies hauu!
Osoby są ustawione w kole. Jedna z nich (pies) śpi w środku koła. Na koniec rymowanki pies goni domowników. Złapana osoba przyjmuje rolę śpiącego psa.
Prezentowanie prawidłowej artykulacji głoski g
źródło: Mac Edukacja, seria Olek i Ada A A+, przewodnik metodyczny cz. 4, strona 22
-Lusterko
Rodzic objaśnia i pokazuje prawidłową artykulację głoski g. Rodzic zwraca uwagę, aby przy głosce g nie wybrzmiewała dodatkowo głoska y. Dziecko powtarza za Rodzicem głoskę , kontrolując w lusterku pracę języka.
Głoska g jest głoską tylnojęzykową, powstaje przez uniesienie i zwarcie tylnej części języka do podniebienia miękkiego.
Jeśli Rodzic zauważy, że dziecko zmienia głoskę g na głoskę d lub ją opuszcza, należy skierować je do logopedy.
Ćwiczenia oddechowe: Gęsi puch
źródło: Mac Edukacja, seria Olek Ada A A+, przewodnik metodyczny cz. 4, strona 22
Rodzic pokazuje gęsie pióra, którymi wypychano dawniej poduszki. Dziecko kładzie je na wierzchu dłoni, wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami- stara się jak najdłużej utrzymać gęsie pióro w powietrzu.
Zabawa bieżna: Uwaga pies!
źródło: Mac Edukacja, seria Olek i Ada A A+, przewodnik metodyczny cz. 4, strona 23
Do zabawy warto zaprosić pozostałych domowników. Rodzic wyznacza jedną osobę, która pełni rolę psa. Pozostali domownicy są w zabawie kotami, które spacerują po wiejskim podwórku. Na hasło Rodzica: Uwaga pies!- Koty mają za zadanie jak najszybciej uciec przed psem w bezpieczne dla nich miejsce. Pies stara się dogonić kota. Kogo dotknie, ten zostaje w zabawie kolejnym psem.
Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku: Czarodziejskie pudełko
źródło: Mac Edukacja, seria Olek i Ada A A+, przewodnik metodyczny cz. 4, strona 23
-Figurki zwierząt żyjących na wsi (zabawki, maskotki, zwierzątka ulepione z plasteliny)
Dziecko ogląda figurki zwierząt, dotyka ich i je nazywa. Następnie Rodzic umieszcza je w czarodziejskim pudełku. Zadanie dziecka polega na rozpoznaniu zwierzęcia za pomocą dotyku, podaniu jego nazwy i naśladowaniu odgłosu, jaki ono wydaje.
Kolorowanie
Malowanie farbami obrazków przedstawiających zwierzątka mieszkające w wiejskiej zagrodzie (załącznik nr 1 załącznik nr 2).
Kolorowanki zostały pobrane z internetu z e strony : e-kolorowanki.eu