Mój pokój
Jak wygląda nasz pokój – określanie położenia przedmiotów w przestrzeni
Cel: utrwalenie pojęć określających położenie przedmiotu w przestrzeni: na, pod, nad, w, obok, doskonalenie umiejętności tworzenia prostych zdań.
Dziecko siedzi na dywanie i odpowiada na pytania opisując jednocześnie wygląd pokoju.
– Gdzie stoi stolik? /Stolik stoi…. na podłodze, przy ścianie, obok okna/
– Gdzie leży dywan?
– Gdzie stoją kwiaty? Itd.
Porządki Pana Języczka – zabawa logopedyczna
Cel: ćwiczenia usprawniające narządy mowy, wypracowanie celowych ruchów języka.
Rodzic czyta dziecku tekst zwracając uwagę na prawidłowe wykonanie ćwiczenia przez dziecko:
Pan Języczek, który mieszka w buzi, postanowił posprzątać swój dom:
– umył ściany (dziecko przesuwa język po wewnętrznej stronie policzków)
– przetarł sufit (dziecko przesuwa język po podniebieniu)
– umył okna od zewnątrz (dziecko oblizuje górne i dolne zęby od zewnątrz)
– a później od wewnątrz (dziecko oblizuje górne i dolne zęby od wewnątrz)
– po oknach przyszła kolej na drzwi (dziecko oblizuje wargi w koło)
– gdy szorował drzwi, zobaczył swojego sąsiada, który akurat przechodził obok, więc radośnie mu pomachał (dziecko macha językiem od jednego kącika ust do drugiego)
– na zakończenie – wytrzepał dywan (dziecko wysuwa język jak najdalej na brodę)
– a gdy skończył sprzątanie, zmęczony poszedł spać (dziecko naśladuje odgłos chrapania).
Mój pokój – wypowiedzi dziecka na podstawie opowiadania Doroty Kossakowskiej pt. „Zabawki Hani”
(źródło: przewodnik metodyczny, cz. 4, str. 189-190)
Cele: zapoznanie dziecka z wyglądem pokoju Treflinki oraz meblami i przedmiotami, które się w nim znajdują, kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat wyglądu swojego pokoju, zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym, wdrażanie do dbania o porządek i poszanowanie zabawek.
Pomoce: książka „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, str. 64, obrazki przedstawiające zabawki, kredki.
Przebieg: Słuchanie opowiadania czytanego przez Rodzica pt. „Zabawki Hani”.
– Jak szybko minął dzisiejszy dzień. I jaki był miły – pomyślała Hania leżąc wygodnie w swoim łóżku. W przedszkolu bawiłam się z Amelką, a po południu odwiedziła mnie Ala. Urządziłyśmy wspaniałą zabawę. Wszystkie moje zabawki grały rolę dzieci z przedszkola. Nawet miś wziął udział w zabawie… Po krótkich rozmyślaniach na temat mile spędzonego dnia, Hania zasnęła. Przyjaciel sen przyszedł bardzo szybko. Śniło się Hani, że bawią, się na placu zabaw i w ogrodzie. A po powrocie do domu Hania chce pokazać przyjaciółce swojego misia. Ale nigdzie nie może go znaleźć. Nie siedzi na swojej ulubionej półce obok lalki. Hania zaczyna niepokoić się. – Co mogło stać się z moim ukochanym misiem? – denerwuje się Hania. Powinien być na półce. – Może ktoś go zabrał? – pomyślała. Nagle do pokoju weszła mama. – Mamo, czy widziałaś mojego misia? – zapytała Hania. Nie wiem co się z nim stało. – Widziałam go wczoraj w garażu – odpowiedziała mama. Leżał z rzeczami do wyrzucenia. Myślałam, że już go nie potrzebujesz. – Mój miś z rzeczami do wyrzucenia? – rozpłakała się Hania. Nigdy nie wyrzucę mojego ukochanego misia. – A może nie zabrałaś go z ogrodu po skończonej zabawie? – zapytała mama. Hania przypomniała sobie, że rzeczywiście nie zabrała misia z ogrodu. Bardzo się tym zmartwiła. – Mamo i co teraz będzie? Tęsknię za swoim misiem. Tak bardzo go kocham. Nagle Hania usłyszała, że ktoś ją woła i lekko dotyka jej ramienia. Otworzyła oczy i zobaczyła mamę. – Haniu, co się stało? – zapytała mama. Płakałaś przez sen. – Mamo, śniło mi się, że mój miś zginął. Czy naprawdę już go nie mam? – Miś jest w twoim pokoju. Ale wydaje mi się, że nie jest zbyt zadowolony z tego co go spotkało. I wtedy Hania zobaczyła swojego ukochanego misia leżącego na środku pokoju. – Masz rację mamo – powiedziała Hania. Misiowi jest smutno, że go tak zostawiłam. – Myślę Haniu, że inne zabawki też trzeba uporządkować – powiedziała mama. – Zaraz zabieram się za sprzątanie, ale najpierw muszę mocno przytulić mojego misia.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic pyta dziecko:
– Jak Hani minął dzień?
– Co jej się śniło?
– Co się stało z misiem dziewczynki?
– Czy miś był zadowolony z tego co go spotkało?
– Jak wyglądał Hani pokój, gdzie znajdowały się zabawki?
– Co powinna zrobić Hania, aby w jej pokoju był porządek?
Mój pokój – rozmowa dziecka z Rodzicem
Cel: kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat wyglądu swojego pokoju, zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym.
Pokój Treflinki – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, str. 64.
Dziecko z pomocą Rodzica czytają wyrazy w ramkach i łączą je z właściwymi meblami w pokoju Treflinki. Następnie dziecko opowiada o swoim pokoju i rysuje go w ramce na dole strony.