„Człowiek i zwierzęta”
• Nawijamy wełnę – rozwijanie sprawności manualnej.
Rodzic dajek wełnę swojemu dziecku i prosi je o nawijanie wełny na kłębek.
• Co nam dają zwierzęta – rozmowa inspirowana wierszem E. Stadtmüller pt. „Śniadanie”
Rodzic czyta dziecku wiersz. (Źródło: Przewodnik metodyczny Ada i Olek, część 4, str 170)
Jedźmy na wieś – daję słowo,
że tam można podjeść zdrowo.
Już od rana białą rzeką
wyśmienite płynie mleko.
Płynie do nas wprost od krowy,
serek z niego będzie zdrowy.
Kura chwali się od rana:
– Zniosłam jajko, proszę pana!
Proszę spojrzeć – to nie bajka.
Wprost od kury są te jajka!
Jeszcze tylko kromka chleba
i do szczęścia nic nie trzeba.
• Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje pytania:
– Co daje krowa?
Dziecko odpowiada pełnym zdaniem: Krowa daje mleko.
– Co znosi kura?
Dziecko odpowiada: Kura znosi jajka.
Rodzic pyta dziecko:
Dlaczego autor wiersza zachęca do wyjazdu na wieś?
Czym chwaliła się kura?
Jakie jeszcze inne zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?
Rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie zwierząt dla człowieka.
Karta pracy (załącznik nr 1)
• Praca plastyczna „Krowa” – wydzieranka z papieru kolorowego (załącznik nr 2) – źródło internetowe: e- kolorowanki.pl
Rodzic daje dziecku szablon z krową, klej i papier kolorowy. Prosi aby dziecko z małych kawałków wypełniło kontury zwierzęcia.
• Czytanka dla grupy dzieci 6 letnich i osób chętnych z grupy 5 latków (załącznik nr 3AB)
• Odsłuchiwanie przez dzieci odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka (źródło internetowe: https://www.youtube.com/watch?v=yLiRpy71W50)
• Zabawa ruchowo – naśladowcza „Na wiejskim podwórku”
Przebieg: Dziecko biega w tempie podanym na bębenku. Zatrzymuje się i na hasło: Pieski – chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa.
Na hasło: Koniki – biegnie, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem. Na hasło: Koguty – staje na jednej nodze i naśladuje pianie koguta.