Zajęcia z dnia 2 kwietnia 2021

Na świątecznym stole

 

„Pisanka” – ćwiczenia graficzne („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, str. 59)

 

Cel: doskonalenie umiejętności pisania znaków literopodobnych, zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.

Dziecko pisze ołówkiem po znakach rozpoczynając od kropek, a następnie kreśli je samodzielnie. Kończy kreślić szlaczki na pisance i koloruje pola. Dziecko koloruje rysunek według wzoru.

 

Masażyk relaksacyjny „Sen kurki”

(źrodło: przewodnik metodyczny, cz. 4, str. 159)

Cel: zmniejszanie nadwrażliwości dotykowej ciała, redukowanie napięcia mięśniowego, doskonalenie zmysłu dotyku i słuchu.

Dziecko siada z Rodzicem na dywanie. Pierwszy masaż wykonuje Rodzic dziecku, potem następuje zamiana. Opiekun czyta dziecku treść:

 

Stara kurka mocno śpi

o jajeczkach sobie śni.

Śniła jej się pisaneczka

cała w kolorowych kropeczkach. (uderzenia paluszkami – kropki)

Była też w paseczki (rysujemy paseczki)

i w wesołe gwiazdeczki. (rysujemy gwiazdki i uśmiech)

Na jednej malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki)

na drugiej, żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek)

Nagle słychać krzyk w kurniku.

Kogut pieje „ku-ku-ry-ku!”. (ostukujemy paluszkami plecy)

Stara kurka się zbudziła,

raźno z grzędy zeskoczyła. (obie dłonie kładziemy na plecach i naprzemiennie oklepujemy)

 

„Śniadanie Wielkanocne” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji (załącznik nr 1) oraz wiersza „Wielkanoc” Doroty Kossakowskiej.

 

Cele: • zapoznanie dzieci z treścią wiersza, potrawami wielkanocnymi, • kształtowanie umiejętności wyodrębniania przedmiotów charakterystycznych dla świąt wielkanocnych, składania życzeń najbliższym

Pomoce: plansza nr 36, ilustracja w książce „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, kredki, koszyczek, baranek, zajączek, pisanki.

Przebieg: Zabawa typu „Czarodziejski woreczek”.

Rodzic gromadzi w worku przedmioty, które kojarzą się z Wielkanocą (koszyczek, jajka, baranek, zajączek). Dziecko wybiera w worku jeden przedmiot, rozpoznaje go po dotyku, a następnie wyjmuje z worka i pokazuje Rodzicowi sprawdzając jednocześnie czy prawidłowo wykonało zadanie. Przedmioty wyjęte z worka dziecko ustawia na stoliku.

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

– Z czym kojarzą się wam te przedmioty?

 

Słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej pt. „Wielkanoc”

 

Na stole wielkanocnym jest bardzo kolorowo.

Kolorowo i smacznie i oczywiście zdrowo.

Mama upiekła mazurki, ciocia babkę zrobiła,

a Hania ze swą siostrą baranka postawiła.

Baranek z cukru stoi pośród owsa młodego,

na stole się znalazło coś jeszcze bardzo pięknego.

Pisanki kolorowe zrobione przez rodzinę:

mama, tata i babcia robili je przez godzinę.

Ala i siostra Hania też dzielnie pomagały,

przygotowane pisanki w koszyczku układały.

Siedzi na nich kurczaczek, wygląda jak żółta kulka,

jak promień słońca ciepłego, który się zakradł z podwórka.

Za chwilę mama przyniesie żurek z kiełbasą,

sałatki oraz roladę z szynki – ulubioną potrawę Beatki.

Wszyscy podzielą się święconką i złożą sobie życzenia.

Tradycja wielkanocna od wielu lat się nie zmienia.

 

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytanie:

– Jak wygląda wielkanocny stół?

– Jakie potrawy się na nim znajdują?

Co wykonała cała rodzina i włożyła do koszyczka?

– Jaka jest tradycja wielkanocna?

– Czego życzylibyście sobie i innym przy wielkanocnym stole?

(źródło : przewodnik metodyczny cz. 4, str. 16)

 

Ćwiczenia grafomotoryczne

 

Dziecko rysuje po szlaczkach i koloruje obrazek (załącznik nr 2).

(źródło: internet)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *