Na świątecznym stole
„Pisanka” – ćwiczenia graficzne („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, str. 59)
Cel: doskonalenie umiejętności pisania znaków literopodobnych, zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki.
Dziecko pisze ołówkiem po znakach rozpoczynając od kropek, a następnie kreśli je samodzielnie. Kończy kreślić szlaczki na pisance i koloruje pola. Dziecko koloruje rysunek według wzoru.
Masażyk relaksacyjny „Sen kurki”
(źrodło: przewodnik metodyczny, cz. 4, str. 159)
Cel: zmniejszanie nadwrażliwości dotykowej ciała, redukowanie napięcia mięśniowego, doskonalenie zmysłu dotyku i słuchu.
Dziecko siada z Rodzicem na dywanie. Pierwszy masaż wykonuje Rodzic dziecku, potem następuje zamiana. Opiekun czyta dziecku treść:
Stara kurka mocno śpi
o jajeczkach sobie śni.
Śniła jej się pisaneczka
cała w kolorowych kropeczkach. (uderzenia paluszkami – kropki)
Była też w paseczki (rysujemy paseczki)
i w wesołe gwiazdeczki. (rysujemy gwiazdki i uśmiech)
Na jednej malutkie ślimaczki, (rysujemy ślimaczki)
na drugiej, żółciutkie kurczaczki. (rysujemy kurczaczki – kółko, kółko, nóżki, dzióbek)
Nagle słychać krzyk w kurniku.
Kogut pieje „ku-ku-ry-ku!”. (ostukujemy paluszkami plecy)
Stara kurka się zbudziła,
raźno z grzędy zeskoczyła. (obie dłonie kładziemy na plecach i naprzemiennie oklepujemy)
„Śniadanie Wielkanocne” – wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji (załącznik nr 1) oraz wiersza „Wielkanoc” Doroty Kossakowskiej.
Cele: • zapoznanie dzieci z treścią wiersza, potrawami wielkanocnymi, • kształtowanie umiejętności wyodrębniania przedmiotów charakterystycznych dla świąt wielkanocnych, składania życzeń najbliższym
Pomoce: plansza nr 36, ilustracja w książce „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, kredki, koszyczek, baranek, zajączek, pisanki.
Przebieg: Zabawa typu „Czarodziejski woreczek”.
Rodzic gromadzi w worku przedmioty, które kojarzą się z Wielkanocą (koszyczek, jajka, baranek, zajączek). Dziecko wybiera w worku jeden przedmiot, rozpoznaje go po dotyku, a następnie wyjmuje z worka i pokazuje Rodzicowi sprawdzając jednocześnie czy prawidłowo wykonało zadanie. Przedmioty wyjęte z worka dziecko ustawia na stoliku.
Rodzic zadaje dziecku pytanie:
– Z czym kojarzą się wam te przedmioty?
Słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej pt. „Wielkanoc”
Na stole wielkanocnym jest bardzo kolorowo.
Kolorowo i smacznie i oczywiście zdrowo.
Mama upiekła mazurki, ciocia babkę zrobiła,
a Hania ze swą siostrą baranka postawiła.
Baranek z cukru stoi pośród owsa młodego,
na stole się znalazło coś jeszcze bardzo pięknego.
Pisanki kolorowe zrobione przez rodzinę:
mama, tata i babcia robili je przez godzinę.
Ala i siostra Hania też dzielnie pomagały,
przygotowane pisanki w koszyczku układały.
Siedzi na nich kurczaczek, wygląda jak żółta kulka,
jak promień słońca ciepłego, który się zakradł z podwórka.
Za chwilę mama przyniesie żurek z kiełbasą,
sałatki oraz roladę z szynki – ulubioną potrawę Beatki.
Wszyscy podzielą się święconką i złożą sobie życzenia.
Tradycja wielkanocna od wielu lat się nie zmienia.
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytanie:
– Jak wygląda wielkanocny stół?
– Jakie potrawy się na nim znajdują?
Co wykonała cała rodzina i włożyła do koszyczka?
– Jaka jest tradycja wielkanocna?
– Czego życzylibyście sobie i innym przy wielkanocnym stole?
(źródło : przewodnik metodyczny cz. 4, str. 16)
Ćwiczenia grafomotoryczne
Dziecko rysuje po szlaczkach i koloruje obrazek (załącznik nr 2).
(źródło: internet)