Segregujemy śmieci
Segregowanie klocków według jednej cechy (kolor, wielkość, rodzaj)
Klocki różnego rodzaju, pojemniki na klocki.
Rodzic prosi dzieci, aby posegregowały klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – średnie), koloru lub rodzaju. Dziecko porównuje liczebność klocków, szacuje, których klocków jest mniej, a których więcej. Na koniec tworzą budowle z klocków wybranego rodzaju.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
(Przewodnik metodyczny ,,Olek i Ada” wydawnictwo MAC część 4 strona 27)
Lusterko dla dziecka
Rodzic daje dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Rzeka – dziecko naśladuje łódkę płynącą po rzece od brzegu do brzegu – poruszając językiem pomiędzy otwartymi kącikami ust. Następnie naśladuje odgłos rzeki: plum, plum, plum.
Rybki – dziecko naśladuje rybki, które wyskakują z wody – unosi czubek języka w stronę nosa, a pochwili opiera go o górne zęby, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.
Pszczółki – dziecko naśladuje ruchy latających pszczół – opiera język o wewnętrzną stronę górnych zębów, a następnie język opada do wewnętrznej strony dolnych zębów.
Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej pt. „Śmieci”
(Przewodnik metodyczny ,,Olek i Ada” wydawnictwo MAC część 4 strona 27)
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
O porządek trzeba dbać,
wiedzą o tym także dzieci.
Do odpowiednich worków
każdy wrzuca … (śmieci)
Słuchanie opowiadania E. Stadmüller pt. „Smok Segregiusz”
(Przewodnik metodyczny ,,Olek i Ada” wydawnictwo MAC część 4 strona 27-28)
Smok Segregiusz był niezwykle sympatycznym bajkowym smokiem. Uwielbiał bawić się tym, co inni uważali za śmieci. Kartonowe pudełka zamieniał w domki dla lalek albo rycerskie zamki. Plastikowe butelki oklejał błyszczącą folią i wykorzystywał jako wieże albo robił z nich rakiety. Kolorowe zakrętki z radością ustawiał jako pionki w grach planszowych, które sam wymyślał. Z puszek robił grzechotki, ze starych rękawiczek – maskotki… Nigdy się nie nudził. Zazwyczaj chodził uśmiechnięty, a gdy wpadał na jakiś kolejny zwariowany pomysł – podskakiwał z radości. Jednego Segregiusz nie mógł zrozumieć. Gdy widział powyrzucane byle gdzie papierowe torebki, puszki czy reklamówki, w jego oczach pojawiał się smutek.
– Czemu ludzie wyrzucają takie wspaniałe zabawki? – rozmyślał. – Jeśli już nie chcą się nimi bawić, to przecież są pojemniki na papier, metal czy szkło. Na pewno ktoś wie, jak takie skarby wykorzystać… O, znów ktoś pomylił trawnik ze śmietnikiem i park nie jest już taki ładny jak był. Czy naprawdę tak trudno trafić papierkiem do kosza?
– Czy myślisz o tym samym co ja? – spytała senna wróżka Gwiazduszka, która pojawiła się nie wiadomo skąd i przysiadła obok smoka, na parkowej ławeczce. Segregiusz spojrzał na porozrzucane wszędzie śmieci i westchnął ciężko.
– Wymyśl jakąś zabawę, która nauczy wrzucania papierków do kosza – zaproponowała Gwiazduszka – a ja postaram się, aby ten pomysł przyśnił się jakiemuś dziecku.
– Spróbujmy – zgodził się smok.
– Tato, tato! – zawołał Olek, gdy tylko otworzył oczy. – Śniło mi się, że wygrałem wielki turniej.
– Rycerski? – zainteresował się tato.
– Jasne, że rycerski – kiwnął głową Olek. – Miałem na sobie srebrną zbroję, hełm z pióropuszem i walczyłem… ze śmieciami.
– Z czym? – oczy taty zrobiły się okrągłe ze zdumienia.
– Te śmieci chciały zasypać cały świat, a ja im na to nie pozwoliłem – oświadczył dumnie rycerz z przedszkolnej grupy Tygrysków.
– Jestem z ciebie dumny – oświadczył tato i uścisnął Olkowi prawicę.
– Ten bałagan na trawnikach to rzeczywiście problem – rozmyślał, jadąc do pracy. – Akurat projektował nową szkołę, a jego kolega – architekt krajobrazu – głowił się nad tym, jak urządzić plac zabaw dla przedszkolaków i park pełen atrakcji sportowych dla starszych dzieci.
– Tylko pamiętaj o koszach na śmieci – przypomniał mu tato, kiedy tylko wszedł do biura. Pan Zbyszek kiwnął głową i po paru godzinach przyniósł gotowe szkice. Kosze w kształcie smoków, rakiet, wież fantastycznie pasowały do sportowych boisk i huśtawek.
– Niech dorosłych uczą dzieci, gdzie wyrzucać trzeba śmieci – podsumował jego pracę tato.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania
Rodzic zadaje pytania:
− Co lubił robić smok Segregiusz?
− Co smuciło smoka?
− Jaki sen miał Olek?
− Dlaczego należy wyrzucać śmieci do kosza?
− W jaki sposób możemy chronić przyrodę?
Wykonanie czapki z gazety techniką origami
Strona gazety dla dziecka.
Dziecko składa wraz z Rodzicem czapkę z gazety. Rodzic pokazuje dokładnie każdy ruch i pomaga dzieciom na każdym etapie:
• złożenie kartki na pół,
• odwrócenie linii złożenia do góry,
• złożenie górnych rogów z obu stron do linii środka,
• zagięcie dolnej linii ku górze,
• odwrócenie kartki i ponowne zagięcie dolnej linii ku górze.
Filmik pomocniczy (źródło: YouTube): https://www.youtube.com/watch?v=ksXUKOcpo78