„Nasze ulubione zabawy i sporty”
Cele ogólne:
• zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego z rodzicami,
• rozwijanie mowy,
• uświadamianie konieczności zachowywania bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw,
• rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej.
Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej pt. „Mama i Tata”
Rodzic czyta dziecku wiersz.
(źródło: przewodnik metodyczny Ada i Olek cz. 5, str. 97)
Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca,
oraz cierpliwość, co nie ma końca.
Kochana Mamo,
Kochany Tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie,
że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.
Rozmowa na temat wiersza
Rodzic pyta dziecko:
– O jakich osobach była mowa w wierszu?
– Kim dla dzieci są mama i tata?
– Za co kochamy mamę i tatę?
– Co robimy z rodzicami?
– Za co dzieci dziękują rodzicom?
Zagadki pantomimiczne: Co możemy robić wspólnie?
Pomoce dydaktyczne: obrazki przedstawiające, np. książkę, klocek, kredkę (załącznik nr 1).
Rodzic losuje obrazek. Ruchem demonstruje czynności, które można wykonywać, wykorzystując przedstawione na obrazkach przedmioty. Dziecko odgaduje, o jaką czynność chodzi.
– książka – wspólne czytanie
– klocek – wspólne budowanie
– kredka – wspólne rysowanie
Zagadki dotykowe
Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku.
Pomoce dydaktyczne: pudełko z dwoma otworami na dłonie, lotka do badmintona, piłeczka do ping-ponga, foremka do ciasta, kostka do gry.
Dziecko wkłada dłonie do pudełka. Wybiera jeden przedmiot, słowami określa jego cechy. Następnie odgaduje nazwę przedmiotu. Wyjmuje przedmiot i podaje nazwę zabawy (lub zajęcia), w której (w którym) wykorzystuje się ten przedmiot. Dziecko mówi, czy bawią się z rodzicami w daną zabawę (uczestniczą w danym zajęciu) i jak często.
– but sportowy – bieganie
– lotka do badmintona – granie w badmintona
– piłeczka do ping ponga – granie w ping-ponga
– foremka do ciasta – pieczenie w kuchni
– kostka do gry – granie w grę planszową
Ćwiczenia gimnastyczne
Zestaw nr 18 (źródło: przewodnik, cz. 5, s. 62).
Zabawa z piłką w kole – W co się bawić? Ćwiczenie chwytu i rzutu oburącz.
Pomoce dydaktyczne: piłka.
Rodzic rzuca piłkę do dziecka i wypowiada nazwę członka rodziny. Dziecko, które złapie piłkę, wymienia zabawę, w którą chciałoby się z nim pobawić.
Obserwowanie chmur
Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i wyobraźni. Dziecko zastanawia się, do czego podobne są kształty chmur, wypowiada się na temat swoich skojarzeń. Następnie rysuje patykiem na ziemi zaobserwowane kształty.
Praca plastyczna
Tulipan z krepiny (filmik w wykonaniu nauczyciela).
Ćwiczenia grafomotoryczne
Karty pracy (załącznik nr 2 i załącznik nr 3).