Zajęcia z dnia 25 maja 2020

„Zawody naszych rodziców”

Cele główne:
– zapoznanie dzieci z różnymi zawodami i narzędziami koniecznymi w danej pracy,
– kształtowanie pojęć matematycznych z El. Matematyki, E. Gruszczyk – Kolczyńskiej: kształtowanie w umysłach dzieci świadomości schematu własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni.

Wprowadzenie w tematykę zajęć – wysłuchanie wiersza

Rodzic czyta dziecku treść utworu Czesława Janczarskiego pt. „O co dbają dyżurni”

Dbają, by kwiatkom nie brakło wody,
By srebrne rybki nie były głodne
A po zabawie, żeby od razu
Każdy samochód mknął do garażu
Czyszczą futerka misiom wesołym,
Niesforną piłkę znajdą pod stołem.
Dbają o świeże ziarna w karmniku
I o porządek w każdym kąciku.
Znajdą zgubiony kapeć malucha
Naszych dyżurnych musimy słuchać!

Rozmowa na temat treści usłyszanego wiersza. Rodzic pyta o czy był wiersz.

Jakie korzyści płyną z pracy ludzi?

Próba odpowiedzi na pytanie: który z zawodów, Twoim zdaniem jest najważniejszy ? Dziecko powinno dojść do wniosku, że wszystkie zawody są jednakowo ważne, wszystkie się wzajemnie uzupełniają.
Rozmowa z dzieckiem na temat wykonywanych zawodów przez swoich rodziców. Wyjaśnienie dziecku, czym zajmuje się mama, a czym tata.

Jaki zawód pokazuję? – zabawa dramowa

Kształtowanie świadomości schematu swego ciała. Zagadki ruchowe, pokazywanie zawodu z ilustracji (załącznik nr 1), czyli pantomima: potrafię porozumieć się bez słów (stopniowanie trudności, dziecko intuicyjnie wybiera stopień wykonywanego zadania).

Zabawa ruchowa: Fryzjer

Kształtowanie świadomości schematu ciała, umiejętności orientowania się w przestrzeni. Znajomość pojęć typu: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu itp. (stopniowanie trudności, dziecko na miarę swoich możliwości wybiera stopień wykonywanego zadania).

Rodzic odgrywa rolę klienta salonu fryzjerskiego, a dziecko jest fryzjerem. Na hasło:
– mycie – myje głowę,
– ręcznik – wyciera głowę,
– strzyżenie – udaje obcinanie włosów (z prawej strony, z lewej strony),
– czesanie – czesze klienta (z przodu, z tyłu),
– suszenie – suszy włosy (na górze, na dole),
– lustro – pokazuje lusterko (przed, za),
– pożegnanie – podaje sobie ręce,
– marsz – fryzjer sprząta, a klient chodzi między krzesłami.

Rozwiązywanie zagadek

Rodzic czyta dziecku zagadki:

Choć to nie rolnik, lecz rolę ma.
często w teatrze lub w filmie gra.  (aktor)

Wśród świateł jaskrawych pracuje,
By potem efekty swej pracy w ciemności wydobyć
I na białych kartach kolory rozłożyć.
A potem możecie w niejednej gazecie
Podziwiać ujęcia w jego pięknych zdjęciach.  (fotograf)

Jak się nazywa taki lekarz
Którego pacjent głośno szczeka?  (weterynarz)

Za ladą sklepową. Sprzeda to i owo.  (sprzedawca)

Kto pracuje w hełmie. Pnie się po drabinie
Kiedy syczy ogień. I gdy woda płynie?  (strażak)

Nie jest kotem, a bez strachu. Chodzi po każdym dachu.
Brudne ręce ma i twarz. Ty go też zapewne znasz.  (kominiarz)

Kto tnie materiał, aby z części małych
Zrobić całą bluzkę lub garnitur cały?  (krawiec)

Kto na skrzyżowaniu bez obawy staje
Bo ręką zatrzyma auta i tramwaje?  (policjant)

Ktoś w białym fartuchu,
skaleczony palec nam bandażuje,
A kiedy dopada nas kaszel, syrop aplikuje.  (pielęgniarka)

Ćwiczenia grafomotoryczne

Pisanie po śladzie (załącznik nr 2).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *