„Zawody naszych rodziców”
Cele główne:
– zapoznanie dzieci z różnymi zawodami i narzędziami koniecznymi w danej pracy,
– kształtowanie pojęć matematycznych z El. Matematyki, E. Gruszczyk – Kolczyńskiej: kształtowanie w umysłach dzieci świadomości schematu własnego ciała i umiejętności orientowania się w przestrzeni.
Wprowadzenie w tematykę zajęć – wysłuchanie wiersza
Rodzic czyta dziecku treść utworu Czesława Janczarskiego pt. „O co dbają dyżurni”
Dbają, by kwiatkom nie brakło wody,
By srebrne rybki nie były głodne
A po zabawie, żeby od razu
Każdy samochód mknął do garażu
Czyszczą futerka misiom wesołym,
Niesforną piłkę znajdą pod stołem.
Dbają o świeże ziarna w karmniku
I o porządek w każdym kąciku.
Znajdą zgubiony kapeć malucha
Naszych dyżurnych musimy słuchać!
Rozmowa na temat treści usłyszanego wiersza. Rodzic pyta o czy był wiersz.
Jakie korzyści płyną z pracy ludzi?
Próba odpowiedzi na pytanie: który z zawodów, Twoim zdaniem jest najważniejszy ? Dziecko powinno dojść do wniosku, że wszystkie zawody są jednakowo ważne, wszystkie się wzajemnie uzupełniają.
Rozmowa z dzieckiem na temat wykonywanych zawodów przez swoich rodziców. Wyjaśnienie dziecku, czym zajmuje się mama, a czym tata.
Jaki zawód pokazuję? – zabawa dramowa
Kształtowanie świadomości schematu swego ciała. Zagadki ruchowe, pokazywanie zawodu z ilustracji (załącznik nr 1), czyli pantomima: potrafię porozumieć się bez słów (stopniowanie trudności, dziecko intuicyjnie wybiera stopień wykonywanego zadania).
Zabawa ruchowa: Fryzjer
Kształtowanie świadomości schematu ciała, umiejętności orientowania się w przestrzeni. Znajomość pojęć typu: w prawo, w lewo, do przodu, do tyłu itp. (stopniowanie trudności, dziecko na miarę swoich możliwości wybiera stopień wykonywanego zadania).
Rodzic odgrywa rolę klienta salonu fryzjerskiego, a dziecko jest fryzjerem. Na hasło:
– mycie – myje głowę,
– ręcznik – wyciera głowę,
– strzyżenie – udaje obcinanie włosów (z prawej strony, z lewej strony),
– czesanie – czesze klienta (z przodu, z tyłu),
– suszenie – suszy włosy (na górze, na dole),
– lustro – pokazuje lusterko (przed, za),
– pożegnanie – podaje sobie ręce,
– marsz – fryzjer sprząta, a klient chodzi między krzesłami.
Rozwiązywanie zagadek
Rodzic czyta dziecku zagadki:
Choć to nie rolnik, lecz rolę ma.
często w teatrze lub w filmie gra. (aktor)
Wśród świateł jaskrawych pracuje,
By potem efekty swej pracy w ciemności wydobyć
I na białych kartach kolory rozłożyć.
A potem możecie w niejednej gazecie
Podziwiać ujęcia w jego pięknych zdjęciach. (fotograf)
Jak się nazywa taki lekarz
Którego pacjent głośno szczeka? (weterynarz)
Za ladą sklepową. Sprzeda to i owo. (sprzedawca)
Kto pracuje w hełmie. Pnie się po drabinie
Kiedy syczy ogień. I gdy woda płynie? (strażak)
Nie jest kotem, a bez strachu. Chodzi po każdym dachu.
Brudne ręce ma i twarz. Ty go też zapewne znasz. (kominiarz)
Kto tnie materiał, aby z części małych
Zrobić całą bluzkę lub garnitur cały? (krawiec)
Kto na skrzyżowaniu bez obawy staje
Bo ręką zatrzyma auta i tramwaje? (policjant)
Ktoś w białym fartuchu,
skaleczony palec nam bandażuje,
A kiedy dopada nas kaszel, syrop aplikuje. (pielęgniarka)
Ćwiczenia grafomotoryczne
Pisanie po śladzie (załącznik nr 2).