Kolory wiosny
Rebus słowno-obrazkowy – Wiosna.
Obrazki: wiosło, nasiona. (wiosło, nasiona)
Dzieci nazywają to, co widzą na obrazkach, dzielą nazwy rytmicznie (na sylaby) z klaskaniem. Łączą sylaby: wios i na i mówią słowo, jakie powstało.
Zabawa dydaktyczna – Liczenie nasion
Patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy.
Rodzic rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu itp.
Dziecko za pomocą patyczków lub pęset rozdziela je na poszczególne rodzaje, opisuje różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt.
Następnie dziecko segreguje nasiona zgodnie z poleceniami Rodzica, układa z nich szeregi, określa na oko, których jest więcej, i sprawdza, np. łącząc je w pary. Liczy ziarna z poszczególnych grup i mówi: Tu jest więcej, a tu jest mniej.
Tworzy rytmy – powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek – fasolka – bób – kukurydza.
Układa kwiatki, np.: kładzie ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie, oraz liczy płatki i mówi, których jest mniej.
Wykonanie grzechotek z plastikowych butelek i nasion
Małe, plastikowe butelki po napojach (z zakrętkami), nasiona: grochu, fasoli, bobu, kolorowa taśma izolacyjna, nożyczki.
Dziecko wsypuje nasiona do butelek, które zakręca. Potrząsa butelkami z ziarnami i słucha, jakie dźwięki wydają powstałe grzechotki.
Zabawy dowolne przy stole
Układanie puzzli lub kolorowanie rysunków wiosennych
kwiatów (kolorowanka 1, kolorowanka 2)
Zabawa ruchowa – Marionetki
Rodzic staje i pokazuje gesty w taki sposób, jakby był pociągany za sznurki, a dziecko naśladują jego ruchy, np. unosi jedną rękę – opuszcza, unosi drugą rękę – opuszcza, unosi prostą nogę – opuszcza, unosi nogę ugiętą w kolanie, wykonuje obroty stopą – opuszcza, itd.
Oznaki wiosny
Obrazki przedstawiające oznaki wiosny. (wiosna 1, wiosna 2)
Dziecko:
− nazywa obrazki,
− dzieli rytmicznie ich nazwy (na sylaby).