„Z wizytą u lekarza”
Cel główny:
Tworzenie atrakcyjnych sytuacji kształtujących umiejętności współżycia w grupie, wzbogacanie dziecięcej wiedzy o sytuacji życiowej, która jest odtwarzana w zabawie.
Oglądanie filmu edukacyjnego
Film (https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc).
Rodzic czyta dziecku wiersz pt. „Chory kotek” – W. Grodzieńskiej
Chory kotek
Wyszedł kotek na deszczyk,
dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka,
do dużego łóżeczka.
Bierze synka za rączkę:
„oj, masz, kotku, gorączkę”.
Przyszedł tatuś wieczorem,
z siwym panem doktorem.
„ratuj, panie doktorze,
bo synkowi wciąż gorzej!”
Doktor kotka opukał,
okularów poszukał.
I powiada: „Dam ziółka,
będzie zdrowy jak pszczółka.
Dam i proszki na dreszcze,
niech poleży dzień jeszcze,
ale lepsze niż proszki
są na dreszcze kaloszki”.
Rozmowa o przygodzie kotka, na temat przyczyn choroby. Rodzic zadaje dziecku pytania:
– dlaczego kotek zachorował?,
– po czym poznajemy, że kotek był chory?,
– kto zaopiekował się chorym kotkiem?,
– co robić, żeby nie zachorować, gdy na dworze deszcz?,
– jak ty, się ubierasz, kiedy wychodzisz na dwór podczas deszczu?,
co trzeba zrobić, żeby nie zmoknąć, gdy pada deszcz?.
Epidemia grypy w przedszkolu (domu)
Pomoce: (w pudełku przygotowane: czepek pielęgniarki, aparat do mierzenia ciśnienia, słuchawki lekarskie, białe fartuchy, pojemniki po lekarstwach, kartki, długopis).
Rodzic mówi: nasze zabawki źle wyglądają, chyba mają grypę, słyszę jak kaszlą zajączki, zobaczę czy mają gorączkę, są takie blade, trzeba iść do lekarza – mówi rodzic, (opiekun organizuje ośrodek zdrowia, zakłada fartuch, słuchawki, ustawia pojemniki po lekarstwach, jest apteka), trzeba pomóc chorym, (rodzic usadza zabawki), mówi – tutaj jest przychodnia zdrowia, ja jestem lekarzem, a tam apteka, tutaj poczekalnia, zaraz będę przyjmować chorych, dziecko z chorą zabawką siedzi cierpliwie w poczekalni, wchodzi do gabinetu i rozmawia z lekarzem o tym, co trzeba zrobić, aby pluszowa zabawka wyzdrowiała, mierzą maskotce temperaturę, przykrywają kocykiem, podają wykupione lekarstwo, noszą na rękach, śpiewają kołysanki, leczenie jest bardzo skuteczne, zabawki wyzdrowiały i są zadowolone.
Ćwiczenie grafomotoryczne – kolorowanka
Dziecko koloruje ilustrację (załącznik nr 1) flamastrami. Rodzic zwraca uwagę na nacisk narzędzia pisarskiego.
Karty pracy (załącznik nr 2 i załącznik nr 3).