Zajęcia z dnia 27 maja 2020

„Poznajemy pracę kucharza”

Cele ogólne:
– poznanie zawodu kucharza oraz przedmiotów potrzebnych mu do pracy
– rozwijanie sprawności ruchowej
– rozwijanie zmysłów

Wykonanie przez dzieci sałatki owocowej z bitą śmietaną

Pomoce: pucharki, śmietana 36%, cukier puder, owoce wg. uznania (załącznik nr 1– filmik w wykonaniu nauczyciela i dzieci).
Oglądanie i nazywanie przedmiotów służących do przygotowywania posiłków, wyjaśnianie przez kucharza do czego służą poszczególne przedmioty (garnek, łyżka, widelec, nóż, tarka, przykrywka, tłuczek).

Zagadki słuchowe

Rodzic demonstruje dziecku jakie dźwięki mogą wydobywać się z kuchni (uderzanie widelcem o nóż, szklanką o szklankę, drewnianymi sztućcami o siebie, pokrywkami od garnka, tłuczkiem o deskę) po czym chowa się za parawanem i wydaje określone odgłosy. Zadaniem dziecka jest odgadnąć jakie przedmioty „grają” w danej chwili.

Oglądanie warzyw i owoców, nazywanie ich, określanie ich cech charakterystycznych za pomocą węchu dotyku, wzroku i smaku. Dla chętnych dzieci rozpoznawanie warzyw i owoców tylko za pomocą dotyku.

Zagadki

Zagadki dotyczące tematu zajęcia – odgadywane przez dziecko.

– Jaki zawód wykonują: panowie i panie, których zajęciem jest gotowanie? (kucharz, kucharka)
– Stoją na niej garnki, wsuwają do niej foremki. Gotuje, smaży, piecze – na rozkaz kucharki? (kuchnia)
– Gdzie takich statków dużo bywa, dla których morzem jest zlewozmywak? (kuchnia)

Słuchanie wiersza pt. „W kuchni” – A. Rżysko –Jamrozik

W kuchni zawsze coś się dzieje,
w kuchni nigdy nie jest nudno,
tyle dźwięków, tyle głosów,
że wyliczyć trudno.
Bo na przykład czajnik ziewa,
garnek wzdycha, woda śpiewa,
groch kapuście szepce w ucho,
a z ciastkami w piecu krucho,
piec coś mruczy, ogniem zieje,
kocioł się na nogach chwieje
zaś widelec zęby szczerzy
do kłócących się talerzy.
Patelnia o pomoc woła,
dym się snuje, pachną zioła.
Coś wam powiem po kryjomu:
dla mnie kuchnia
to najmilsze miejsce w całym domu.

Rodzic zadaje pytania na które odpowiada dziecko:

– o jakich pomieszczeniach była mowa w wierszu?
– co znajduje sie w kuchni?
– kto pracuje w kuchni?
– co potrzebne jest kucharce, kucharzowi do przygotowania potraw?
– jakich produktów używa sie w kuchni?
– w czym znajduje się większość produktów spożywczych? (lodówka)

Ćwiczenia grafomotoryczne

Karty pracy (załącznik nr 2 i załącznik nr 3).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *