Jesteśmy uprzejmi wobec innych
Ćwiczenia warg
Kiedy Rodzic podaje przykład właściwego zachowania się wobec drugiej osoby (np. podanie chusteczki, kiedy ktoś płacze) – dzieci szeroko rozchylają usta, pokazując zęby. Kiedy Rodzic poda przykład niewłaściwego zachowania (np. dokuczanie koledze), dzieci tworzą dziobek.
Zabawa badawcza: Co jest słodkie, a co słone?
(przewodnik metodyczny „Olek i Ada” Wydawnictwo MAC Edukacja strona 47)
Dwie szklanki z ciepłą wodą, dwie łyżeczki, sól, cukier.
Dziecko wsypuje produkty do dwóch szklanek i mieszają je łyżeczkami. Rodzic pyta o to, dlaczego ich zdaniem cukier i sól zniknęły. Dzieci próbują powstałych roztworów, określając ich smak.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
Lusterko dla dziecka.
Rodzic rozdaje dzieciom lusterka. Demonstruje prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
• Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dziecko dotyka czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.
• Konik – dziecko naśladuje stukot kopyt konia: odbija język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągając wargi w dziobek.
• Krowa – dziecko naśladuje ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.
• Traktor jeździ w koło po polu – dziecko unosi czubek języka na górną wargę i wykonuje koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.
Praca plastyczna: Kwiatek
Dla dziecka : kartka, kredki.
Rodzic prosi, aby dziecko narysowało kwiatek dla bliskiej osoby (np.: koleżanki, kolegi, mamy, taty). Przypomina również, jaki zwrot grzecznościowy jest stosowany podczas wręczania prezentu.