„Jak Polska długa i szeroka”
Cele ogólne
• utrwalanie znajomości polskiego godła, barw narodowych i polskiego hymnu,
• kształtowanie poczucia tożsamości narodowej,
• wskazywanie na mapie Polski charakterystycznych miejsc,
• poznawanie tradycji związanych z obchodzeniem świąt państwowych,
• stosowanie różnych technik plastycznych.
Cele operacyjne – Dziecko:
• nazywa i opisuje wygląd polskiego godła i flagi narodowej,
• stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce.
Zabawa orientacyjno-porządkowa: Moje miejsce
Rodzic daje dziecku plastikowe butelki. Dziecko stawia je na podłodze, zwracając uwagę na zachowanie odległości między nimi. Siada przed swoimi butelkami skrzyżnie, z wyprostowanymi plecami. Kiedy Rodzic gra na tamburynie, dziecko biega pomiędzy butelkami. Stara się żadnej nie przewrócić. Na przerwę w grze siadaja przed nimi w pozycji wyjściowej.
Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: Zabawy butelkami
Dziecko, w siadzie skrzyżnym, przekłada butelki nad głową, z prawej ręki do lewej i odwrotnie. Następnie, w siadzie klęcznym, odsuwa butelki obiema rękami jak najdalej w przód i przysuwa je z powrotem do kolan. Należy zwrócić uwagę, aby dziecko nie podnosiło się z kolan.
Słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby pt. „Dzień Flagi”
(Źródło: „Olek i Ada na szlaku przygód” Książka s. 72–73)
Dziecko przygląda się ilustracjom w książce (załącznik nr 1 i załącznik nr 2), słucha opowiadania czytanego przez Rodzica.
Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha. Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki. – Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę. 36 Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarań- czowa też – podsuwa bratu inne kredki. – Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek. Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło. – Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi. – Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek. Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność. – Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi. Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag. – Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama. W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi. – Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra. – A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.
Rozmowa na temat opowiadania
Dziecko przygląda się ilustracjom w książce, odpowiada na pytanie: Co oznaczają kolory naszej flagi? Następnie dzieci 6-letnie czytają tekst umieszczony pod obrazkiem. Kończą zdanie.
Karta pracy (załącznik nr 3)
Praca plastyczna: Witraż
Pomoce: wycięty szablon motyla (załącznik nr 4), paski kolorowej bibuły, klej, nożyczki, kartka A4 oraz dodatkowo filmik od nauczyciela (film).