Zajęcia z dnia 29 maja 2020

„Skąd się bierze chleb? – poznajemy pracę piekarza”

Cele główne:
– zapoznanie z etapami powstawania chleba
– rozwijanie motoryki małej

Jak powstaje chleb

Rodzic pokazuje historyjkę obrazkową jak powstaje chleb (załącznik nr 1) oraz film (źródło: https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA&fbclid=IwAR0v9D3ZcAorVoL3mtPXOKxViwWGgLMOSGJGvNqmtffT1crCd1g5g0vG9b0).
Wypowiedzi dziecka na temat rodzaju chleba, jaki najbardziej lubią. Zwrócenie uwagi na różne rodzaje mąki z jakiej wykonuje się chleb.

Rodzic czyta opowiadanie Czesława Janczarskiego pt. „Żyto i chleb”

Ania poszła na spacer. Wzięła z sobą Uszatka. Szli ścieżką przez pole.
– Spójrz – powiedział Miś – ile tu trawy rośnie na polu! Będzie można na niej fikać koziołki. – Koziołki będziesz fikał gdzie indziej – uśmiechnęła się Ania.
– Tej trawy nie wolno deptać. To żyto. Będzie z niego chlebek. Miś nic nie odpowiedział, ale bardzo się zdziwił. Przecież chleb robi się z mąki, a mąka jest biała, nie zielona”. Po drodze jechał wóz. A na wozie siedział dziadek Walenty. – Siadajcie – zaproponował Ani i Misiowi. Ania i niedźwiadek usiedli na worku.
Co jest w tym worku? – zapytał Miś. – Żyto. Będzie z niego chlebek – powiedział dziadek i wyjął z worka garść złocistych ziarenek. Uszatek znów się zdziwił :,przecież chlebek robi się z mąk, a nie złotych ziarenek”. Gdy Ania i Uszatek przyjechali do domu, Miś zaraz poprosił o kromkę chleba. Ach! Jak mu smakował chleb po spacerze! Jadł z apetytem i myślał: „Jak to jest naprawdę
z tym chlebem? Jem go codziennie i nie wiem, czy zrobiono go z mąki, czy
ze złotych ziarenek, czy też z zielonej trawy”? Podrapał się Uszatek
w opuszczone uszko i zamyślił się głęboko: „Kto mi wytłumaczy to wszystko?”

Dziecko stara się wytłumaczyć wątpliwości misia. Rodzic pozwala na swobodne wyjaśnienia, nawet jeśli nie są one zgodne z prawdą. Chwali dociekliwość dziecka i jego twórcze dociekania.

Pieczenie bułki

Dziecko przy pomocy rodziców wykonuje bułkę z masy solnej.

Ćwiczenia grafomotoryczne

Karty pracy (załącznik nr 2 i załącznik nr 3).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *