Przygotowania do świąt
„Koszyk wielkanocny” – ćwiczenia w czytaniu („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 56)
Cel: ćwiczenia w czytaniu, wyodrębnianie produktów, które powinny znajdować się w koszyku wielkanocnym, utrwalenie liczebników porządkowych w zakresie 9.
Dzieci czytają samodzielnie, bądź słuchają słów czytanych przez Rodzica i podkreślają niebieskim kolorem te wyrazy, które pasują do ilustracji koszyka wielkanocnego. Następnie liczą baranki w każdym szeregu, otaczają pętlą pierwszego i szukają takiego samego w szeregu.
„Drożdże i balon” – wykonanie doświadczenia z pomocą Rodzica
Cel: doskonalenie umiejętności wykonywania prostych doświadczeń, prowadzenia obserwacji oraz wyciągania z nich wniosków.
Doświadczenie nr 1
Potrzebna będzie: plastikowa butelka, ciepła woda, 3 łyżeczki drożdży, 2 łyżeczki cukru, balon.
Przebieg: Drożdże i cukier wsypujemy do butelki i pomału dolewamy do nich ciepłą wodę. Na szyjkę butelki zakładamy balon i czekamy godzinę. Obserwujemy co się stanie z balonem?
Informacje dla Rodzica:
Drożdże należą do grupy grzybów, więc jak inne żywe organizmy potrzebują odpowiednich warunków. Żywią się cukrem, a do wzrostu potrzebują również ciepła. Komórki drożdży dzielą się, w efekcie czego powstają nowe komórki, które w tym przypadku stopniowo wypełniają zawartość butelki. Drożdże rosnąc i rozmnażając się wytwarzają dwutlenek węgla, który pompuje balon (film 1).
Doświadczenie nr 2
Do miseczki wkładamy odrobinę drożdży, dodajemy pół łyżeczki cukru oraz pół kubka ciepłego mleka, następnie odstawiamy to w ciepłe miejsce – należy zaobserwować, co stanie się z drożdżami.
„Pieczemy babkę wielkanocną” – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 52
Dzieci nazywają kolejne etapy pieczenia babki wielkanocnej. Rysują kredką po przerywanych liniach, dodają elementy dekoracji i kolorują babkę wielkanocną według własnego pomysłu.
Zajęcia kulinarne dla osób chętnych 😊
„Babka wielkanocna ” – wykonanie ciasta.
Cele: zapoznanie dziecka z kolejnymi etapami wykonania ciasta, produktami z jakich będzie ono wykonane, kształcenie umiejętności wyciągania wniosków z wcześniejszych doświadczeń, • zachęcenie dziecka do wykonania ciasta wspólnie z rodzicami w domu,
Pomoce: ilustracja w książce „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, waga, drożdże, cukier, jajka, miska, mąka, olej, rodzynki, mleko, forma do wypieku babki
Przebieg: Obserwacja i wyciąganie wniosków z doświadczenia nr 2 wcześniej wykonanego. (Dziecko włożyło do miseczki odrobinę drożdży, dodało pół łyżeczki cukru oraz pół kubka ciepłego mleka, następnie postawiło to w ciepłe miejsce, aby obserwować co stanie się z drożdżami.)
Rodzic zadaje pytanie: – Powiedz, co stało się z drożdżami w miseczce?
Czytanie wiersza
Rodzic czyta dziecku wiersz i pyta, co jest jeszcze potrzebne oprócz drożdży, aby upiec babkę wielkanocną?
„Ciasto drożdżowe” (brak informacji o autorze)
(źródło: przewodnik metodyczny „Trefliki w przedszkolu” cz. 4, str. 141)
Siedzą drożdże nadąsane bo w lodówce zapomniane.
A tam ciemno lodowato, czas się rozgrzać – idzie lato.
Razem z mlekiem się sprężyły i na zewnątrz wyskoczyły.
Wprost do misy która stała, obok z mąką i ziewała.
Cztery jajka krzyczą z półki „halo – weźcie nas do spółki”.
Podskoczyły na dno wbiły, a skorupki zostawiły.
Cukier co ma uśmiech słodki, myśli – pewnie będą plotki.
Wskoczył w misce się rozpycha „zróbcie miejsce mi do licha!”.
Zerknął wiatr – będzie zabawa, staje obok wzrokiem bada.
Dmuchnął i rozkręcił wszystkich, wskoczył olej słysząc piski.
Słońce mocno zaświeciło, ciepło, miło się zrobiło.
Rosną drożdże wraz z kumplami i witają stół palcami.
Aż piekarnik się otworzył, formę na półce położył.
Moi mili – krzyczy – wchodźcie i na blasze się rozgośćcie.
Już się wszyscy wgramolili, jeszcze my! – słyszą po chwili.
To rodzynki ze słoika, pchają się do piekarnika.
Zatrzasnęli w końcu drzwiczki, upał rozpalił policzki.
Pięknie się zarumienili, w smaczne ciasto zamienili.
Zrobić ciasto – prosta sprawa, a do tego jest zabawa.
Moja babcia tak mówiła, jak na drożdżach rośniesz miła.
Rodzic prosi dziecko aby wymieniło wszystkie składniki niezbędne do wykonania babki.
Wspólne wykonanie babki wielkanocnej dziecka z Rodzicem.
Rodzic przygotowuje wszystkie produkty niezbędne do wykonania ciasta, które zostały wymienione w wierszu, wykorzystując jednocześnie drożdże w miseczce. Dziecko wsypuje poszczególne składniki, a Rodzic wyrabia ciasto. Następnie przekłada je do formy i pozostawia ciasto do wyrośnięcia. Kiedy dziecko zaobserwuje, iż ciasto podrosło, Rodzic zanosi je do kuchni i piecze w piekarniku.
Jeśli ktoś z dzieci wraz z Rodzicem podejmie się wyzwania i upiecze babkę wielkanocną – mile widziane zdjęcia 😊