Zajęcia z dnia 30 marca 2021

Przygotowania do świąt

 

„Koszyk wielkanocny” – ćwiczenia w czytaniu („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 56)

 

Cel: ćwiczenia w czytaniu, wyodrębnianie produktów, które powinny znajdować się w koszyku wielkanocnym, utrwalenie liczebników porządkowych w zakresie 9.

 

Dzieci czytają samodzielnie, bądź słuchają słów czytanych przez Rodzica i podkreślają niebieskim kolorem te wyrazy, które pasują do ilustracji koszyka wielkanocnego. Następnie liczą baranki w każdym szeregu, otaczają pętlą pierwszego i szukają takiego samego w szeregu.

 

„Drożdże i balon” – wykonanie doświadczenia z pomocą Rodzica

 

Cel: doskonalenie umiejętności wykonywania prostych doświadczeń, prowadzenia obserwacji oraz wyciągania z nich wniosków.

 

Doświadczenie nr 1

Potrzebna  będzie: plastikowa butelka, ciepła woda, 3 łyżeczki drożdży, 2 łyżeczki cukru, balon.

Przebieg: Drożdże i cukier wsypujemy do butelki i pomału dolewamy do nich ciepłą wodę. Na szyjkę butelki zakładamy balon i czekamy godzinę. Obserwujemy co się stanie z balonem?

Informacje dla Rodzica:

Drożdże należą do grupy grzybów, więc jak inne żywe organizmy potrzebują odpowiednich warunków. Żywią się cukrem, a do wzrostu potrzebują również ciepła. Komórki drożdży dzielą się, w efekcie czego powstają nowe komórki, które w tym przypadku stopniowo wypełniają zawartość butelki. Drożdże rosnąc i rozmnażając się wytwarzają dwutlenek węgla, który pompuje balon (film 1).

 

Doświadczenie nr 2

Do miseczki wkładamy odrobinę drożdży, dodajemy pół łyżeczki cukru oraz pół kubka ciepłego mleka, następnie odstawiamy to w ciepłe miejsce – należy zaobserwować, co stanie się z drożdżami.

 

„Pieczemy babkę wielkanocną” – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 52

 

Dzieci nazywają kolejne etapy pieczenia babki wielkanocnej. Rysują kredką po przerywanych liniach, dodają elementy dekoracji i kolorują babkę wielkanocną według własnego pomysłu.

 

Zajęcia kulinarne dla osób chętnych 😊

 

„Babka wielkanocna ” – wykonanie ciasta.

Cele: zapoznanie dziecka z kolejnymi etapami wykonania ciasta, produktami z jakich będzie ono wykonane, kształcenie umiejętności wyciągania wniosków z wcześniejszych doświadczeń, • zachęcenie dziecka do wykonania ciasta wspólnie z rodzicami w domu,

Pomoce: ilustracja w książce „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, waga, drożdże, cukier, jajka, miska, mąka, olej, rodzynki, mleko, forma do wypieku babki

Przebieg: Obserwacja i wyciąganie wniosków z doświadczenia nr 2 wcześniej wykonanego. (Dziecko włożyło do miseczki odrobinę drożdży, dodało pół łyżeczki cukru oraz pół kubka ciepłego mleka, następnie postawiło to w ciepłe miejsce, aby obserwować co stanie się z drożdżami.)

Rodzic zadaje pytanie:  – Powiedz, co stało się z drożdżami w miseczce?

 

Czytanie wiersza

 

Rodzic czyta dziecku wiersz i pyta, co jest jeszcze potrzebne oprócz drożdży, aby upiec babkę wielkanocną?

„Ciasto drożdżowe” (brak informacji o autorze)

(źródło: przewodnik metodyczny „Trefliki w przedszkolu” cz. 4, str. 141)

 

Siedzą drożdże nadąsane bo w lodówce zapomniane.

A tam ciemno lodowato, czas się rozgrzać – idzie lato.

Razem z mlekiem się sprężyły i na zewnątrz wyskoczyły.

Wprost do misy która stała, obok z mąką i ziewała.

Cztery jajka krzyczą z półki „halo – weźcie nas do spółki”.

Podskoczyły na dno wbiły, a skorupki zostawiły.

Cukier co ma uśmiech słodki, myśli – pewnie będą plotki.

Wskoczył w misce się rozpycha „zróbcie miejsce mi do licha!”.

Zerknął wiatr – będzie zabawa, staje obok wzrokiem bada.

Dmuchnął i rozkręcił wszystkich, wskoczył olej słysząc piski.

Słońce mocno zaświeciło, ciepło, miło się zrobiło.

Rosną drożdże wraz z kumplami i witają stół palcami.

Aż piekarnik się otworzył, formę na półce położył.

Moi mili – krzyczy – wchodźcie i na blasze się rozgośćcie.

Już się wszyscy wgramolili, jeszcze my! – słyszą po chwili.

To rodzynki ze słoika, pchają się do piekarnika.

Zatrzasnęli w końcu drzwiczki, upał rozpalił policzki.

Pięknie się zarumienili, w smaczne ciasto zamienili.

Zrobić ciasto – prosta sprawa, a do tego jest zabawa.

 Moja babcia tak mówiła, jak na drożdżach rośniesz miła.

Rodzic prosi dziecko aby wymieniło wszystkie składniki niezbędne do wykonania babki.

Wspólne wykonanie babki wielkanocnej dziecka z Rodzicem.

Rodzic przygotowuje wszystkie produkty niezbędne do wykonania ciasta, które zostały wymienione w wierszu, wykorzystując jednocześnie drożdże w miseczce. Dziecko wsypuje poszczególne składniki, a Rodzic wyrabia ciasto. Następnie przekłada je do formy i pozostawia ciasto do wyrośnięcia. Kiedy dziecko zaobserwuje, iż ciasto podrosło, Rodzic zanosi je do kuchni i piecze w piekarniku.

Jeśli ktoś z dzieci wraz z Rodzicem podejmie się wyzwania i upiecze babkę wielkanocną – mile widziane zdjęcia 😊

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *