Zajęcia z dnia 4 maja 2020

Biało-czerwona flaga

Ćwiczenia spostrzegawczości: Segregujemy zakrętki

Zakrętki plastikowe w różnych kolorach, pudełka/miseczki.
Rodzic kładzie przed dziećmi zakrętki, a dzieci segregują zakrętki według kolorów, wkładając je do pudełek/miseczek. Dziecko nazywa kolory, szacuje, jakiego koloru zakrętek jest więcej, a jakiego koloru – mniej.

Zabawa kreatywna: Biało-czerwona flaga

Białe zakrętki i czerwone zakrętki.
Rodzic rozkłada przed dziećmi tylko białe zakrętki i czerwone zakrętki i pyta, z czym kojarzą się im te kolory. Dzieci mają za zadanie ułożyć przed sobą na dywanie własną flagę Polski z nakrętek.

Zapoznanie się dziecka z Mazurkiem Dąbrowskiego – hymnem Polski

https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo (źródło: YouTube)

Rodzic zapoznaje dziecko z nagraniem Mazurka Dąbrowskiego, zwracając uwagę, że to hymn naszego kraju. Rodzic pokazuje postawę, jaką należy przyjąć podczas słuchania i/lub śpiewania hymnu Polski.

Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej pt. „Flaga”

(źródło: Przewodnik Metodyczny ,,Olek i Ada” Wydawnictwo Mac Edukacja cz. 4 strona 57)

Rodzic recytuje zagadkę i prosi dzieci o podanie rozwiązania.

Wisi wysoko.
Biało-czerwona.
Często z wiatrem musi się zmagać.
To symbol Polski, to nasza… (flaga).

Słuchanie opowiadania E. Stadmüller pt. „Biało-czerwone”

(źródło: Przewodnik Metodyczny ,,Olek i Ada” Wydawnictwo MAC Edukacja str 58 cz. 4)

Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania.

Z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej grupa średniaków przygotowała inscenizację legendy ,,O Lechu, Czechu i Rusie”. Kuba grał Czecha, Bartek – Rusa, a Olek – Lecha. Prawdę mówiąc, była to jego pierwsza tak poważna rola, więc bardzo się przejmował i wciąż powtarzał:
– Chodźmy ku północy, serce mi mówi, że tam znajdziemy nasz nowy dom. Jego wierny lud – czyli Oskar z Karolem i Kubą oraz Basia, Malwinka, Wiktoria i Ania – ufnie podążał za nim. Nagle wszyscy zatrzymali się, bo oto ich oczom ukazał się wspaniały widok. Wyświetlał się on na ścianie, a przedstawiał leśną polanę o zachodzie słońca. Na środku tej polany rósł potężny dąb, a w jego konarach widać było gniazdo orła. Piękny biały ptak siedział w nim z rozłożonymi skrzydłami, zupełnie jakby chciał ochronić swe pisklęta przed niebezpieczeństwem.
– Oto nasz znak! – wołał Olek. – I nasze barwy!
W tym momencie na ścianie pojawił się kolejny obraz przedstawiający polską biało-czerwoną flagę i godło narodowe – białego orła w złotej koronie na czerwonym tle. Przedstawienie obejrzały wszystkie dzieci z przedszkola. Ada też. Po obiedzie grupa Olka robiła chorągiewki. Zadanie polegało na przyklejeniu biało-czerwonej karteczki do cienkiego patyczka. Z początku szło to opornie, ale już przy trzeciej chorągiewce wszyscy nabierali wprawy.
– Kto chce, może sobie zabrać do domu kilka chorągiewek i patyczków – zachęcała pani. – Będzie można 2 maja udekorować nimi okno albo balkon… Niech wszyscy widzą, że cieszymy się z tego, że jesteśmy Polakami. Olkowi nie trzeba było dwa razy tego powtarzać. Nie namyślając się zbyt długo, wpakował cały plik chorągiewek i garść patyczków do swojej tekturowej teczki i zabrał do domu. Do wieczora bawił się świetnie z Adą, grał z tatą w piłkę, pomagał mamie robić kisiel. Dopiero następnego dnia przypomniał sobie o chorągiewkach.
– Jutro święto flagi! – zawołał przerażony. – A ja zapomniałem o moich chorągiewkach. Pani powiedziała, że trzeba udekorować nimi dom. Sam przecież wybrałem te kolory… Ada poważnie kiwnęła główką.
– Był księciem Lechem – poświadczyła zgodnie z prawdą.
– I co teraz? – zapytał tato.
– Będę je sklejał – oświadczył mężnie książę Lech.
Niestety, szybko okazało się, że kleją mu się palce. Mama z tatą popatrzyli na niego i… zabrali się do roboty. Tym razem chorągiewki powstawały w ekspresowym tempie. Zanim zapadł zmrok, okna i balkon były udekorowane, a szczęśliwy książę Lech chrapał w najlepsze. Może śnił mu się kołujący wysoko na niebie orzeł z biało-czerwoną chorągiewką w dziobie? Kto to wie?

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania

Rodzic zadaje pytania:
− Jak Olek świętował Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej?
− Jakie kolory ma flaga Polski?
− Jaki ptak jest symbolem narodowym Polski?
− Co sklejał Olek w domu z rodzicami?
− Co udekorowali rodzice chorągiewkami?
− Po co ludzie dekorują flagami swoje domy?
− Jak się nazywa kraj, w którym mieszkamy?

Symbole narodowe

Rodzic prezentuje i omawia symbole narodowe (załącznik nr 1), ich nazwy i wygląd. Wspólnie z dzieckiem ogląda film (https://youtu.be/xQk8p7XY23A), źródło: internet.

Karty pracy (załącznik nr 2)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *