Koszyczek wielkanocny
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dziecko rysuje językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dziecko opiera czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
Zabawa ruchowo – naśladowcza
Przedświąteczne porządki.
Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez Rodzica, związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków np: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów itp.
Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Koszyczek
(Przewodnik metodyczny ,,Olek i Ada” cz.3 strona 148)
Rodzic recytuje zagadkę i prosi dziecko o podanie rozwiązania.
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
Prezentowanie koszyczka wielkanocnego i wyjaśnianie jego symboliki
Rodzic prezentuje koszyczek wielkanocny i jego zawartość (koszyk wielkanocny, chleb , kiełbasa i wędliny, jajka – pisanki, babka, baranek, masło, ser). Dziecko nazywa znajdujące się w nim przedmioty. Rodzic wyjaśnia ich symbolikę (załącznik nr 1).
źródło: internet – printerest)
Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wielkanoc.
(źródło: Przewodnik metodyczny ,,Olek i Ada” cz.3 strona 149.)
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
Rozmowa kierowana na podstawie wiersza
Rodzic zadaje pytania:
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
− Co wam się kojarzy ze świętami wielkanocnymi?