Zajęcia z dnia 6 kwietnia 2021

Czyje to jajko?

 

Czyje to jajko?” – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 39

 

Cel: doskonalenie umiejętności pisania cyfr po śladzie, ćwiczenie spostrzegawczości, kształcenie umiejętności porównywania wielkości.

Dziecko liczy jajka, a następnie pisze cyfry po śladzie łącząc je z takimi samymi drukowanymi. W ten sposób dowiaduje się do kogo one należą. Porównuje i określa czyje jajko jest największe, a czyje najmniejsze.

 

„Brzydkie Kaczątko” – opowiadanie Rodzica na podstawie bajki H. CH. Andersena. Wprowadzenie litery „Ł, ł” drukowanej i pisanej na podstawie wyrazu „łodyga”.

 

Cele: zapoznanie z literą „Ł, ł” wielką i małą, drukowaną i pisaną, kształcenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej, pisanie nowo poznanej litery „Ł, ł” po śladzie, wyszukiwanie słów, w których głoska „ł” jest w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, zwrócenie uwagi na to, iż każdy z nas jest inny, niepowtarzalny, co czyni nas wyjątkowymi.

Pomoce: książka „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, kredki.

 

Rodzic czyta bajkę pt. „Brzydkie Kaczątko” – H. CH. Andersena.

 

Na wsi, podczas upalnego lata pewna kaczka wysiadywała w swoim gnieździe pisklęta. Była zniecierpliwiona, ponieważ trwało to bardzo długo. W końcu wszystkie skorupki pękły, kolejno wychodziły z nich małe, żółte kaczuszki. Tylko jedno, największe jajo wciąż ani drgnęło, więc mama-kaczka musiała nadal je wysiadywać. Wreszcie i to jajo pękło. Wykluło się z niego kaczątko, które różniło się od swojego rodzeństwa. Było duże i szare, co nie umknęło uwadze innych zwierząt. Podczas pierwszego spaceru i zwiedzania wsi, jedna z kaczek podfrunęła do kaczątka i dziobnęła je w kark. Matka broniła syna, ale sama zastanawiała się, dlaczego jest on taki brzydki. Czas mijał, a kaczątko było traktowane coraz gorzej. Kury i kaczki wyśmiewały się z ptaka, nawet rodzeństwo dokuczało mu. Zrozpaczony malec postanowił opuścić rodzinną zagrodę. Kaczątko poleciało na bagna, gdzie poznało stado dzikich kaczek. One także dokuczały mu z powodu wyglądu, ale pozwoliły przyłączyć się do swojej grupy. Po pewnym czasie malec wyruszył przed siebie, szukając innego schronienia. Trafił do małej chatki, gdzie razem ze starszą kobietą mieszkał kot i kwoka. Ale kaczątko nie było tam szczęśliwe. Mieszkańcy dokuczali mu, a staruszka kazała znosić jaja. Bohater tęsknił za świeżym powietrzem i błękitną wodą, dlatego opuścił chatkę. Nadeszła jesień, kaczątko spacerowało po polach, pływało po wodzie i czuło się bardzo samotne. Pewnego dnia ujrzało stado łabędzi, pięknych, białych ptaków. Choć nie znało tych stworzeń, to poczuło wielką miłość oraz chęć bycia do nich podobnym. Gdy nastała zima bohater przeżywał trudne chwile. Mróz i śnieg dokuczały mu, a woda w stawie zamarzała. By do tego nie dopuścić kaczątko kręciło się w wodzie, ale niestety, ta i tak pokryła się lodem, a biedny ptaszek niewiele brakowało, a przymarzłby do tafli. Na szczęście uratował go przechodzący obok stawu chłop i zabrał do swojego domu. Jednak biedaczek nie był tam szczęśliwy. Dzieci biegały za nim, a gospodyni krzyczała, że narobił bałaganu uciekając przed nimi. Kaczątko było tak wystraszone, że wyfrunęło z chaty i zaszyło się w sitowiu na bagnach. Przyszła wiosna. Malec nie widział dla siebie żadnej nadziei, czuł się samotny i niekochany. Kiedy tak pływał i rozmyślał, ujrzał ponownie wspaniałe łabędzie. Zapragnął choć na chwilę zbliżyć się do nich. Podpłynął, spuścił głowę i czekał na to, co miało się stać. Lecz wtedy zobaczył swoje odbicie w tafli wody i z zaskoczeniem stwierdził, że jest pięknym łabędziem. Inne ptaki gładziły jego piórka dziobami i wyrażały swój zachwyt nowym członkiem stada. Do ogrodu przyszły dzieci, które lubiły patrzeć na łabędzie. Chwaliły wygląd młodego ptaka, cieszyły się i klaskały głośno. Pierwszy raz w życiu kaczątko czuło się akceptowane i piękne. Pierwszy raz radość rozpierała małe, ptasie serduszko.

 

(źródło: przewodnik metodyczny ,,Trefliki w przedszkolu, cz. 4, str. 99-100)

 

Rozmowa na temat opowiadania, Rodzic zadaje pytania:

– Kto wysiadywał pisklęta w gnieździe?

– Czy wszystkie kaczuszki, które wykluły się z jajek wyglądały tak samo?

– Jak było traktowane brzydkie kaczątko przez inne zwierzęta z wiejskiego podwórka?

– Jak się czuło brzydkie kaczątko wśród innych?

– Kto uratował brzydkie kaczątko zimą?

– Co stało się wraz z nadejściem wiosny?

– Jak czuło się kaczątko, kiedy do ogrodu przyszły dzieci i przyglądały się pływającym łabędziom?

 

Zabawa muzyczna z wykorzystaniem plastikowych kubków

 

Cel: doskonalenie poczucia rytmu, doskonalenie pamięci muzycznej, usprawnienie koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo- ruchowej, zwiększenie wiary we własne możliwości.

(źródło: EDUMUZ – „KUBEK BASI”)

Tekst:

Krąży kubek dookoła
dobry humor ma,
tralalalalala (2x)
Teraz wznieśmy swoje kubki w górę
teraz je opuśćmy wszyscy w dół
w prawo, w lewo, w prawo w lewo
do przodu a na koniec w dół

 

Rodzic daje dziecku 2 kubeczki plastikowe, włącza filmik nauczyciela (załącznik nr 1). Zadaniem dziecka jest odtworzyć wykonywane ruchy nauczyciela. Życzę dobrej zabawy 😊 chociaż zadanie nie należy do najłatwiejszych.

1 comment

  1. „Ciociu Asiu, bardzo za Tobą tęsknię i dziękuję za taki ładny filmik, bo był bardzo fajny. Na pewno jest Ci dobrze w domku. Zrobiłaś ładny uśmiech i całus. I razem z mamą to robiłyśmy”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *