Domy zwierząt
„Zwierzęta i ich domy” – ćwiczenia graficzne („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 45)
Cel: zapoznanie z nazwami domów poszczególnych zwierząt, doskonalenie umiejętności pisania znaków literopodobnych, zwrócenie uwagi na płynność ruchów ręki podczas pisania.
Dziecko pisze ołówkiem po znakach rozpoczynając od kropek, a następnie kreśli je samodzielnie. Nazywa zwierzęta i ich domy. Rysuje drogę kredką po śladzie.
„Bajka o gęsim jaju, raku Nieboraku, kogucie Piejaku …” – opowiadanie Rodzica ilustrowane sylwetami na podstawie fragmentu bajki Ewy Szelburg-Zarembiny
Cele: nabywanie umiejętności analizowania treści utworu, postaci zwierząt występujących kolejno po sobie, ruchów, wytworzenie miłego pogodnego nastroju, wyszukiwanie słów, zapoznanie z postaciami występującymi w bajce tj. gęsie jajo, rak Nieborak, kogut Piejak, kaczka Kwaczka, kot Mruczek, siodłaty gąsiorek, wzbogacenie słownika dziecka o słowa: popielnik i cebrzyk, ćwiczenia artykulacyjne na zgłoskach hyc-hyc, kic-kic, klap-klap, człap-człap, szlap- -szlap, tur- tur, wdrażanie do uważnego słuchania opowiadania
Pomoce: opowiadanie, ilustracje w książce „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4
Przebieg: dziecko słucha treść utworu pt. „BAJKA O GĘSIM JAJU, RAKU NIEBORAKU, KOGUCIE PIEJAKU, KACZCE KWACZCE, KOCIE MRUCZKU I O PSIE KRUCZKU” czytanego przez Rodzica.
Był za wsią lasek, pod laskiem piasek, na piasku chata, w chacie gęś siodłata. Zniosła ta gęś jajo. Przez dwa dni tak było, jak było, trzeciego dnia się zmieniło: poszło to jajo na wędrówkę. Tur-tur-tur! Po drodze się toczy, to tu, to tam. Wytrzeszcza oczy, spotkało raka Nieboraka. Rak Nieborak przystaje: – Dokąd się toczysz, jajo? – Na wędrówkę. – Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą. – Chodź, raku Nieboraku. I poszli. Tur-tur-tur! Szlap-szlap-szlap! Wędruje gęsie jajo z rakiem Nieborakiem. Idą-idą, idą-idą… Spotkali koguta Piejaka. Kogut Piejak przystaje: – Dokąd się toczysz, jajo? – Na wędrówkę. – Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą. – Chodź, kogucie Piejaku. Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jajo z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali kaczkę Kwaczkę. Kaczka Kwaczka przystaje: – Dokąd się toczysz, jajo? – Na wędrówkę. – Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą. – Chodź, kaczko Kwaczko. Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur- -tur! Wędruje gęsie jajo z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem i z kaczką Kwaczką. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali kotka Mruczka. Kotek Mruczek przystaje: – Dokąd się toczysz, jajo? – Na wędrówkę. – Jak mnie weźmiesz z sobą, pójdę i ja z tobą. – Chodź, kocie Mruczku. Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap- -szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jajo z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą… Spotkali pieska Kruczka. Piesek Kruczek przystaje: – Dokąd się toczysz, jajo? – Na wędrówkę. – Pójdę i ja z tobą, jak mnie weźmiesz z sobą. – Chodź, piesku Kruczku. Hyc-hyc-hyc! Kic-kic-kic! Klap-klap-klap! Człap-człap-człap! Szlap-szlap-szlap! Tur-tur-tur! Wędruje gęsie jajo z rakiem Nieborakiem, z kogutem Piejakiem, z kaczką Kwaczką, z kotkiem Mruczkiem i z pieskiem Kruczkiem. Idą-idą, idą-idą, idą-idą, idą-idą… Zmęczyli się, spocili się, spać im się chce… Napotkali chatkę w lesie. – Tu będziemy nocowali – powiada gęsie jajo. Ano, dobrze. W progu położył się pies Kruczek. Za piec wlazł kotek Mruczek. Kaczka Kwaczka weszła do przetaczka*. Kogut Piejak tam, gdzie kaczka. Rak Nieborak nurknął do cebrzyka. A gęsie jajo, niewiele myśląc, tur-tur-tur! do popielnika, bo tam najgoręcej. Usnęli. Śpią. Aż tu, co się dzieje! W popielniku jakiś szelest. To skorupka na gęsim jaju pękła i wyskoczył z niej siodłaty gąsiorek.
(źródło: przewodnik metodyczny, cz. 4, str. 106-107)
Rozmowa na temat bajki. Rodzic zadaje dziecku pytania:
– Jakie zwierzęta wystąpiły w bajce?
– Z kim poszły na wędrówkę?
– Gdzie postanowili nocować?
– Gdzie wturlało się gęsie jajo?
– Co stało się w nocy?
– Dlaczego skorupka na gęsim jaju pękła?
– Kto wyskoczył ze skorupki?
– Jak mógł przywitać się z innymi zwierzętami siodłaty gąsiorek?
Informacje dla Rodzica:
Popielnik – występujący w różnego rodzaju piecach lub kotłach: zbiornik pod komorą paleniskową, do którego opada poprzez ruszt i gromadzi się popiół.
Cebrzyk – wiaderko z drewnianych klepek, używane dawniej na wsi na wodę, mleko lub śmietanę.
Plastyka „Krowa”
Pomoce: kubek, papier, plastelina, nożyczki klej
Rodzic przygotowuje pomoce plastyczne. Prosi dziecko o obejrzenie filmiku nagranego przez nauczyciela (załącznik nr 1) i zachęca do wykonania pracy samodzielnie. Wykonanie kolorowanki (załącznik nr 2).
(źródło: internet)