Co nam daje wieś
„Połącz ze sobą takie same napisy” – ćwiczenie spostrzegawczości. („Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 40 i 41)
Cel: doskonalenie umiejętności pisania cyfr po śladzie, ćwiczenia w czytaniu, utrwalenie nazw zwierząt występujących w bajce. Dziecko pisze cyfry po śladzie i prowadzi linię od najmniejszej do największej z nich. Koloruje domek według wzoru. Czyta jakie dźwięki wydawały zwierzęta i łączy ze sobą takie same napisy.
Zabawa ruchowo- naśladowcza z użyciem wyrazów dźwiękonaśladowczych „Zwierzęta domowe”
Dziecko wspólnie z Rodzicem wymyślają różne wyrazy dźwiękonaśladowcze i dopasowują do nich różne zwierzątka, które znają wykorzystując ilustracje. Dziecko naśladuje je także ruchem:
mu, mu, mu,
hau, hau, hau,
miał, miał, miał,
be, be, be,
kwa, kwa, kwa,
Ćwiczenia z książki
„Co daje nam wieś?” – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 44.
„Skąd my to mamy?” – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 38.
Cel: ćwiczenie słuchu fonematycznego, spostrzegawczości, zapoznanie z pochodzeniem niektórych produktów spożywczych.
„Kolorowe obrazki” – zabawa dydaktyczna
Cel: zapoznanie dzieci z produktami spożywczymi wytwarzanymi na wsi oraz pracą rolnika, doskonalenie umiejętności kolorowania rysunku według podanego kodu. Dziecko mówi jakie produkty spożywcze są wytwarzane na wsi i na czym polega praca rolnika. Następnie z pomocą Rodzica czyta napisy i łączy je z właściwymi elementami na ilustracjach. Odkodowuje rysunek używając odpowiednich kolorów kredek.
Słuchanie wiersza pt. „Czystość” /brak informacji o autorze/
(źródło: przewodnik metodyczny, cz. 4, str. 119-120)
Malutka świnka w błocie leżała.
Przyjaciół żadnych przez to nie miała,
gdyż ciągle brudna i zaniedbana,
nigdzie nie była mile widziana.
Flejtuchą wszędzie ją nazywano.
Plecami do niej się odwracano,
aż świnka wreszcie to zrozumiała
i o swój wygląd w końcu zadbała.
Teraz się myje i dba o siebie.
Mydła używa w każdej potrzebie.
Czyści buciki, ubranko zmienia,
bieliznę czystą co dzień ubiera.
A odkąd świnka mydła używa,
flejtuchą nikt jej już nie nazywa.
Więc ten kto nie chce zostać flejtuszkiem,
niech myje często rączki i buźkę.
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic pyta dziecko:
– Gdzie leżała świnka?
– Dlaczego nie miała przyjaciół?
– Jak ją nazywano?
– Co postanowiła zrobić świnka, aby nie odwracano się od niej plecami
– Co powinniśmy robić, aby nie odwracano się od nas plecami?
– Jak dbać o czystość?
– Jak wygląda świnka i gdzie mieszka?
„Świnka” – praca plastyczna
Dzieci rysują kredkami świnkę wg. własnego pomysłu.
Pomoce: kartka, kredki