Rodziny zwierząt
„Taniec baranów” – zabawa przy muzyce
Cel: rozwijanie poczucia równowagi i stabilności w ruchu, koncentracji, skupienia uwagi.
Dziecko dobiera się w parę z innym członkiem rodziny. Wszyscy będą barankami. Baranki będą wspólnie wykonywały taniec w parach stykając się rogami (czoło) i patrząc sobie w oczy. Między czołami wkładamy miękką zabawkę, najlepiej pluszową. Jest to jedyny punkt styczny pomiędzy osobami. Uczestnicy zabawy poruszają się tak, aby utrzymać zabawkę bez użycia rąk i nadmiernego siłowania się.
Rozwiązywanie zagadek
Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce. (krowa)
Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajo znosi. (kura)
Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięsko chowana. (świnka)
Lubi owies, lubi siano
w stajni rży i parska rano. (koń)
Lubię pływać w stawi, każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa. (kaczka)
Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
Dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka. (pies)
Tłustego mleka da nam na serek.
I ciepłej wełny da na sweterek… . (owca)
Po każdej prawidłowo rozwiązanej zagadce, dziecko naśladuje odgłos zwierząt.
„Kurki zbierają ziarenka” – ćwiczenia oddechowe
Cel: doskonalenie celności; zwrócenie uwagi na siłę wydechu oraz prawidłowy tor oddechowy (wdech nosem, wydech przez słomkę-ustami)
Na środku stolika położona jest kartka z narysowaną miską. Na stoliku rozrzucone są kulki z krepiny, bibuły. Zadaniem dziecka jest zebranie za pomocą słomki jak największej ilości „ziaren” (kulek z krepiny) do miski.
„Rodziny zwierząt” – ćwiczenia z książki
Rodzice nadzorują ćwiczenia z książki „Trefliki w przedszkolu – pięciolatek” cz. 4, str. 42.
„Koguty i kury” – zabawa z muzyką z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
Cel: rozbudzenie zainteresowań muzycznych, umuzykalnianie dzieci.
Ćwiczenie inhibicyjno-incytacyjne – dziecko wraz z członkami rodziny ustawia się odpowiednio, w zależności od liczby uderzeń w tamburyno ( może być garnek):
-jedno uderzenie, ustawiamy się w rzędzie,
-dwa uderzenia, ustawiamy się w kole,
-trzy uderzenia, ustawiamy się w parach.
Zabawa muzyczna „Podaj dalej”. Uczestnicy zabawy stoją w kole twarzą do środka i w rytm muzyki podają sobie woreczek albo zabawkę jeśli nie ma woreczka. Na „stop” w muzyce uczestnik, który trzyma woreczek lub zabawkę w danej chwili odpada i siada na bok. Zabawa toczy się do ostatniej osoby.
Zabawa w kotka i myszkę do piosenki. Uczestnicy zabawy stoją w kole trzymając się za ręce. Wybieramy kota i myszkę. Myszka jest w środku koła, na zewnątrz kot. Zadaniem kota jest wejść do środka koła i złapać myszkę. Uczestnicy w kole nie mogą na to pozwolić, kiedy kot chce wejść do środka uniemożliwiają mu to.
Uciekaj myszko do dziury,
bo cię tam złapie kot bury,
a jak cię złapie kot bury,
To cię obedrze ze skóry.
Spacer w okolicy domu
Cel: budzenie radości ze wspólnego spaceru, zwrócenie uwagi na poruszanie się prawą stroną chodnika.