Rodziny zwierząt
„Jakie to zwierzę” – zabawa dydaktyczna
Cel: rozwijanie percepcji wzrokowej, myślenia abstrakcyjnego.
Rodzic kładzie na stoliku obrazki przedstawiające kontury zwierząt: czarno – białe (załącznik nr 1). Zadaniem dziecka jest rozpoznać po konturach i nazwać zwierzę. Samorzutne wypowiedzi dziecka na podstawie jego doświadczeń o zwierzętach
(źródło: internet)
„Rodziny zwierząt” – wypowiedzi dziecka na podstawie ilustracji
Cel: rozwijanie umiejętności nazywania i rozpoznawania rodzin zwierząt gospodarskich np. kogut-kura-kurczątko, kształcenie wypowiedzi wielozdaniowych związanych z ilustracjami, bogacenie słownictwa dzieci o nowe słowa: cielę, jagnię, prosię, źrebię, rozwijanie narządów artykulacyjnych.
Pomoce: plansza nr 34 i 35 (załącznik nr 2 i załącznik nr 3), książka „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 39, kredki
Rozwiązywanie zagadek
Rodzic czyta dziecku zagadki.
Duża i łaciata, na zielonej łące.
Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce. /krowa/
Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi. / kura/
Mieszka w chlewiku tłuścioszka znana.
Przez ludzi na słoninkę i mięso chowana. /świnka/
Lubi owies, lubi siano w stajni rży i parska rano. /koń/
Lubię pływać w stawie, każdy z was mnie zna.
Wśród wrzasków domowych ptaków słychać moje: kwa, kwa. /kaczka/
Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka,
dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka. /pies/
Tłustego mleka da nam na serek.
I ciepłej wełny da na sweterek … . /owca/
Po każdej prawidłowo rozwiązanej zagadce dziecko pokazuje ilustrację odgadniętego zwierzęcia, a następnie naśladuje jego głos.
„Rodziny zwierząt” – ćwiczenie z książki „Trefliki w przedszkolu – sześciolatek” cz. 4, s. 42
Dziecko otacza odpowiednim kolorem, pętli rodziny zwierząt według podanego wzoru. Następnie nazywa rodziców i dzieci poszczególnych grup zwierząt.
„Kurki zbierają ziarenka” – ćwiczenia oddechowe
Cel: doskonalenie celności; zwrócenie uwagi na siłę wydechu oraz prawidłowy tor oddechowy (wdech nosem, wydech przez słomkę – ustami).
Opis: na środku stolika położona jest kartka z narysowaną przez dziecko miską. Na stoliku rozrzucone są kulki z krepiny. Zadaniem dziecka jest zebranie za pomocą słomki jak największej ilości „ziarenek” (kulek z krepiny) do miski.